Facebook
גיל הילד הסובל מעודף משקל סיכויו להפוך למבוגר בעל עודף משקל
1-3 26%
3-6 52%
6-9 69%
10-15 83%
15-18 77%
 
לעיתים קרובות קיימת תת הערכה לגבי מידת ההשמנה של ילדים – ילד שנראה בעל משקל תקין ולהיחשב "בריא" עשוי להיות בעל עודף משקל ! 
 


מדד ה - BMI                                                                          

המושג BMI מייצג יחס בין משקל וגובה ומחושב על פי נוסחת מנת המשקל בריבוע הגובה במטרים. 
לדוגמה אדם בעל משקל של 70 ק"ג ובגובה של 1.75 מ' יהיה בעל BMI של 22.8 .
הטווח הנחשב תקין במבוגרים הינו BMI 25  -  BMI 18 . מאחר ומבוגרים אינם משנים את גובהם הטווחים נשמרים. הגבול לעודף משקל או תת משקל אינו משנה את ערכו.
הסתמכות על ערכים כגון BMI צריכה להיעשות בזהירות מאחר וההתייחסות לילדים שונה ממבוגרים. 
BMI המחושב לילדים אינו מספיק, הבדיקה לגבי תקינותו של הערך צריכה להיעשות מול אחוזוני BMI וגיל. ערך הנחשב כתקין בגיל מסוים יכול להיחשב כגבוה בגיל אחר.
 


איך מטפלים ?                                                                         

חשוב לא רק לטפל בבעיה אלא לבחור את המסגרת המתאימה ביותר עבור ילדכם. ככל שהילד חווה  מספר רב יותר של ניסיונות כושלים,  כך סיכויו להצלחה בעתיד קטנים.
ילדים הסובלים מעודף משקל סובלים בדרך כלל מדימוי גוף נמוך ואינם ששים להשתתף בפעילויות קבוצתיות עם ילדים בעלי משקל תקין , לכן אל תצפו מילדכם לחבור אל שאר הילדים למשחק כדור או כל פעילות ספורטיבית אחרת.  
 
חשוב למצוא מסגרת מתאימה לשם הדרכה תזונתית בשילוב פעילות גופנית. הטיפול התזונתי מחייב את מעורבות ההורים מאחר ושינוי הרגלים צריך להיות שינוי בסיסי משפחתי. 
 

 
לסיכום:                                                                                  

השמנה כבר מזמן אינה רק בעיה אסטטית אלא מצב גופני המשפיע על בריאותו הגופנית והנפשית  של הילד. התמודדות עם הבעיה מוקדם ככל האפשר תגרום לשיפור סיכויי ההצלחה בהקניית הרגלי חיים בריאים ותפחית את הסיכויים להפיכתו של הילד למבוגר הסובל מעודף משקל.


כל המקדים הרי זה משובח.
כתבות ומאמרים אחרונים באתר
15-20% מהילדים במדינות מערביות סובלים מהשמנה. בישראל המצב חמור יותר 25-30% מהילדים סובלים מהשמנה. מבחינת השמנת ילדים, ישראל מדורגת במקום שלישי בין הבנים ובמקום רביעי בין הבנות. בשנים האחרונות המספרים הוכפלו בבנים ושולשו בבנות.

הבעיה היא שהציבור מתייחס להשמנת ילדים כאל בעיה אסטטית ולא מצב בריאותי לקוי !
השמנה מוגדרת כמחלה!  אנו כבר מזמן לא מתייחסים אל רקמת השומן כאל רקמה פסיבית שרק אוגרת אנרגיה / שומנים

רקמת השומן מייצרת חומרים הנקראים ציטוקינים  ( חלבונים בעלי השפעה הורמונלית מקומית ומערכתית ) מסוגים שונים בעיקר מהסוג המופרש בזמן תהליך דלקתי  -  השמנה נחשבת לתהליך דלקתי. במקרים מסוימים נוטים לשייך את ההשמנה לגורמים גנטיים או למחלות אחרות. את הגורם הגנטי ניתן לשלול משום שהשמנה בילדים החלה להתפשט בעשורים האחרונים – שינויים גנטיים הינם שינויים לאורך זמן ( מאות אלפי שנים ). השמנה משנית למחלה מסוימת, בדרך כלל מלווה בעצירת הגדילה. ילד שמן ונמוך קומה רצוי שיפנה קודם לאבחון רפואי לפני שמפנים אותן לטיפול תזונתי. 
 


הסיבוכים הכרוכים בהשמנה:                                                     

דום נשימה: ילדים שמנים אוגרים שומן בדרכי הנשימה העליונות. בשלבי השינה העמוקה, נרפים שרירי החך וחלה קריסה יחסית. עודף שומן באזור יוצר היצרות וחסימה של  דרכי הנשימה עד כדי הפסקת נשימה מוחלטת. במבוגרים רמת הפחמן הדו חמצני (CO2) עולה ומרכז הנשימה משדר אותות מצוקה אשר גורמים לעליה בטונוס השרירים ולהמשך הנשימה.

בילדים קיים דיכוי של מרכז הנשימה והגירוי למרכז הנשימה הוא רמת חמצן ( O2 ) נמוכה, בעקבות כך ילדים מגיעים לרמת רוויה נמוכה יותר של חמצן בדם העורקי בעקבות דום נשימה. מצב זה יגרום להפרעות בשינה, משום שילדים אלו נמצאים בשלב השינה העמוקה זמן קצר בלבד. ילדים אלו יהיו עייפים, יאכלו יותר ויסבלו מחוסר ריכוז. לעיתים קרובות ילדים מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז כאשר הבעיה הראשית היא בעצם השמנה. 
 
אינדיקציה ראשונה לקיום הבעיה היא נחירות! אם ילדכם סובל מעודף משקל, נוחר בלילה ומגלה סימני עייפות וחוסר ריכוז יכול להיות שהוא סובל מדום נשימה בשינה. על מנת לוודא אם זה המצב, יש לפנות למעבדת שינה.
  
יתר לחץ דם 
 
כאבי ראש: עקב יתר לחץ דם תוך גולגלתי.
 
עמידות לאינסולין  - תסמין פרה סכרתי. עמידות לאינסולין עלולה לגרום לתופעה הנקראת Acanthosis Nigricans  המתבטאת בכתמים כהים על העור ( בדרך כלל בצוואר ובאזור בית השחי ).
 
כבד שומני: כ – 40% מהילדים השמנים סובלים מכבד שומני, חלק קטן מהמקרים מגיע עד לכדי ספיקת כבד
 
למרות הסיבוכים האפשריים רק 20% מהילדים באים על מנת לקבל טיפול בהשמנה ורק 8% מופנים על ידי רופא !!! 
 
הסטטיסטיקה לגבי הסיכוי של ילדים הסובלים מעודף משקל להפוך למבוגרים בעלי עודף משקל מראה שככל שהגיל עולה כך סיכויי הילד גדלים 

כשהייתי ילד, ההורים היו צריכים להזכיר לי ולחברי להפסיק לשחק כדורסל או כדורגל ולהגיע לארוחת הערב. היום המצב הוא שהורים צריכים להזכיר  לילדיהם להפסיק לאכול ולהתחיל לבצע פעילות גופנית...
 


השמנה בילדים ונוער