מזון בעל תכולה גבוהה מזון בעל תכולה נמוכה
 
פרוקטוז
 
תפוחים, אגסים, מנגו, אפונה, אבטיח,פירות משומרים במיץ, דבש,  סירופ תירס, מיץ פירות פירות יבשים.
 
בננות, אוכמניות, ענבים, קיווי מלון, לימון, מנדרינה,תפוז, פסיפלורה, תות שדה, פטל, סירופ מייפל
 
פרוקטנים
 
שעועית, גרגרי חומוס, עדשים,סלק, כרוב אספרגוס, ברוקולי, שום אפונה, בצל, חיטה, שיפון, אבטיח
 ואפרסקים. לבנים
 
גזר, סלרי, תירס,
חצילים, שעועית ירוקה, חסה, דלעת,
בצל ירוק, עגבניות, לחם / דגנים ללא גלוטן

 
 
כתבות ומאמרים אחרונים באתר

תת סבילות לפרוקטוז

אם העיכול שלכם אינו במיטבו, אל תרוצו להאשים את מוצרי החלב. למרות שאי סבילות ללקטוז נפוצה ואכן יכול לגרום לעיכול לא נוח, יש גורמים נוספים שעשויים להקשות על מערכת העיכול. אחד הגורמים הפחות מוכרים הינו אי סבילות לפרוקטוז, זה הזמן לקחת בחשבון גם את האספרגוס... 
פרוקטוז הינו חד סוכר ( מולקולה אחת )  אחת טבעי המצוי בפירות, ירקות, חיטה ודבש. פרוקטוז קיים גם כחלק מדו – סוכר שכולנו מכירים היטב, הלוא הוא הסוכר הלבן, או בשמו המדעי - סוכרוז. סוכרוז 
מורכב משני חד סוכרים גלוקוז + פרוקטוז. 
מאחר ופרוקטוז מתוק בהרבה מאשר גלוקוז או סוכרוז, משתמשים בו להמתקת מאכלים רבים.  
 
 
מה זה תת ספיגה של פרוקטוז? 
רוב האנשים שמעו על חוסר היכולת לפרק לקטוז "אי סבילות ללקטוז" , מפתיע לגלות שנושא אי הסבילות לפרוקטוז אינו מוכר דיו. פרוקטוז נספג בדרך כלל במעי הדק. אצל אנשים עם תת ספיגה של פרוקטוז, פרוקטוז אינו נספג לחלוטין ומוצא את דרכו אל המעי הגס, שם עובר הפרוקטוז פירוק על חיידקי המעי. תהליך זה מייצר חומצות שומן וגז. חומרים אלו גורמים לתסמינים כגון נפיחות, גזים,  כאבי בטן, שלשול ו / או עצירות.
 
 
איך אדע אם אני סובל/ת מתת ספיגה של פרוקטוז?
הסימפטומים של תת ספיגת פרוקטוז נפוצים אך מאובחנים לעתים קרובות כסינדרום או תסמונת המעי הרגיז. חשוב לציין שלא לכל האנשים עם  תסמונת המעי הרגיז תהיה בעיה עם פרוקטוז, בנוסף, סימפטומים של תת ספיגת פרוקטוז יכולים לחקות מחלות אחרות ולכן חשוב לבצע אבחנה מבדלת.
 
תת ספיגה של פרוקטוז ספיגה ניתן לאבחן באמצעות מבחן נשיפה אשר מזהה מימן בנשימה. מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע רפואי או דיאטן / דיאטנית מוסמכים לגבי ביצוע בדיקות אמינות. 
 
 
טיפול בבעיה
בטיפול בבעיה יש לשקול את הגורמים הבאים: 
1. פרוקטוז לא יגרום נזק למעי שלך כמו שגלוטן גורם לחולי צליאק, לכן אין צורך להימנע לחלוטין מאכילת מזונות אשר מכילים פרוקטוז.
2.הכמות שניתן לאכול לפני הופעת הסימפטומים משתנה מאדן לאדם. 
3. לא כל המאכלים אשר מכילים פרוקטוז יגרמו להופעת הסימפטומים. 
 
 
אם אובחנתם עם תת ספיגה של פרוקטוז תצטרכו לקצץ בכמות המאכלים עתירי הפרוקטוז אך גם במזונות עם תכולת פרוקטן -   Fructan גבוהה. פרוקטנים הם סוג של פחמימות עם מולקולות 

פרוקטוז המחוברות יחדיו, מזונות עשירים בפרוקטנים הינם חיטה, בצלים, כמו גם מזונות רבים אחרים. מאחר ופרוקטוז קיים במזונות אשר נחשבים לבריאים, לא מומלץ באופן גורף להימנע מאכילת פירות או מהמזונות אשר מצויים בטבלה המצורפת. הימנעות שכזו, עשויה לגרום להפחתה משמעותית בצריכת רכיבי תזונה חיוניים כגון, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי. 

 

כתבות בנושא תזונה













© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!