Facebook
מסתבר שקיימות מספר רב של תפישות מוטעות לגבי פירות, החל מהקשר בין טעם ותכולת סוכר וכלה בערכם התזונתי והקשר בין צריכתם להשמנה או בהיותם תחליף לחטיפי ספורט. 
 
אז לפני שאתם בוחרים לאכול ( או לא לאכול )  פרי מסוים, כדאי שתדעו מספר עובדות לגבי פירות. 
מיתוס ראשון- "מיהו" פרי?                                                         

נתחיל ראשית בהגדרה של "פרי" אנו רגילים לסווג את המזונות הצמחיים שאנו אוכלים לפי מנות של פרי וירק. נכון, בהגדרה זו משתמשים גם בספרי רפואה ובספרות הקשורה לתזונה קלינית אולם דווקא ההגדרה של ירקות בהקשר זה הינה בעייתית. מבחינה בוטנית קיימת הגדרה ברורה לגבי פרי, אולם אין מושג כזה שנקרא ירקות – לראיה, בקבוצת "הירקות" אנו מוצאים גם פירות. עגבניה, אבוקדו ופלפל אדום הינם פירות, לכן אל תופתעו מההשוואה בין תפוז למשל, לפרי אחר – פלפל אדום 😊.  
 


מיתוס שני – פירות משמינים                                                     
מאחר ופירות מכילים חד סוכרים, כגון גלוקוז ופרוקטוז, האמונה הרווחת הינה שאכילתם תורמת להשמנה.
 
אמת – אם תגזימו באכילת כל מזון, תשמינו. אמנם פירות מכילים סוכרים זמינים, אך מנת פרי ממוצעת אינה מכילה כמות קלוריות רבה. לסובלים מבעיות של שומנים בדם, כגון טריגליצרידים, מומלץ למתן את צריכת הפירות, מאחר וחד הסוכר  - פרוקטוז, עובר בכבד מטבוליזם ישיר המכוון ליצירת שומנים. בכל מקרה, לרוב האנשים, 2 מנות פרי ביום, אינן מהוות סיכון להשמנה.
 

 
מיתוס שלישי – מומלץ לא לקלוף פירות, מאחר ורוב הויטמינים נמצאים בקליפה
 
אמת – הפרי השלם מכיל מספיק ויטמינים, כך שגם אם תחליטו לקלוף את הפירות, עדיין תוכלו ליהנות מערכם התזונתי.  
מיתוס רביעי – אבטיח עשיר בסוכר, לכן מומלץ להעדיף להימנע מאכילתו
 
אמת – למעשה, אבטיח מכיל כמות סוכר מתונה ל – 100 גר', כ – 30 קלוריות וכ – 6.2 גר' סוכרים – כ – 7% - 6  סוכרים. בהשוואה לענבים – 15% סוכרים או  תפוחים ואגסים, אשר מכילים 10% סוכרים, אבטיח נראה כאופציה טובה יותר ( מבחינה קלורית ). לשם השוואה – יחידה גדולה של תפוח עץ במשקל 220 גר', אשר מכילה כ – 110 קלוריות, שקולה לכ – 350 – 360 גר' של אבטיח. משקל פלח בינוני של אבטיח הינו כ – 250 גרם... 
מיתוס חמישי – רימון עשיר בברזל                                              
 
אמת - רימון מכיל אומנם נוגדי חמצון רבים אך סך 0.3 מיליגרם ברזל ל- 100 גר' פרי. התמר מכיל 0.8, פסיפלורה כ  - 1.6 מ"ג. 
מיתוס שישי – ככל שרמת המתיקות גבוהה יותר, הפרי מכיל יותר סוכר
 
אמת – כל הפירות מכילים סוכר ופעמים רבות רמת המתיקות אינה מהווה אינדיקציה לכמות הסוכר בפרי. ככל שריכוז הפרוקטוז גבוה יותר טעמו של הפרי יהיה מתוק יותר. בנוסף לכך, פירות מכילים אחוזים שונים של חומצות אורגניות. בפרי שריכוז החומצות האורגניות בו יהיה גבוה, נרגיש יותר את הטעם החמוץ אשר ימסך על הטעם המתוק. מסיבה זו, תפוחים ירוקים – יותר חמוצים ותפוחים אדומים – מתוקים, יכילו אותה כמות סוכר, למרות ההבדלים בטעם. 
מיתוס שביעי – פירות מהווים מקור לחלבון וניתן לבסס את התזונה רק על פירות
 
אמת -   הגישה הדוגלת באכילת פירות כמזון מרכזי טועה ביסודה. פירות מכילים כ – 1% חלבון, בעל ערך ביולוגי נמוך.  מכיוון שכדי להגיע לכמות החלבון המספקת הדרושה לאדם ממוצע יש לאכול כ 6 קילו פירות ביום, אך המחירים יהיו "כבדים" כ -  150 כפיות סוכר וכ -  3000 קלוריות. יש להוסיף ולציין שמפירות לא ניתן להשיג את כל חומצות האמינו החיוניות לשם בניית רקמות הגוף. 
מיתוס שמיני - תפוח הינו הפרי העשיר ביותר בויטמין - C               
 
אמת – תפוז אכן מכיל ויטמין -  C, כ -  50 מיליגרם ב 100 גרם. אולם בפירות אחרים יש כמות ויטמין – C רבה יותר. בפומלה 61 מיליגרם ב 100 גרם. בפלפל אדום כ-  180 מיליגרם ל – 100 גר' וכ – 340 מ"ל ליחידה גדולה -  פתרון מבחינה קלורית בהשוואה לפירות. גויאבה אומנם נחשבת לפרי עשיר יותר בויטמין – C, כ -  230 מיליגרם ל – 100 גר', אך מדובר בפרי עונתי בעל טעם ייחודי, שאינו אהוב על כולם. 
מיתוס תשיעי – פירות תוססים בקיבה ולכן לא מומלץ לאכול אותם לאחר ארוחה
 
אמת – חומצת הקיבה שלנו מספיק חזקה כדי להתמודד עם תוכן מורכב של מזון, אשר כולל חלבונים, שומנים, פחמימות, סיבים תזונתיים וסוכרים. באנשים צעירים ובריאים אין שום בעיה לעכל תוכן מורכב, כולל פירות. יחד עם זאת, בעיות כגון ריפלוקס ( החזר וושתי )יכולות לגרום לתחושת צרבת, כאשר פירות נאכלים לאחר ארוחה "כבדה" . בנוסף, לעיתים עם הגיל, חלה ירידה בתפקוד מערכת העיכול ואנשים מסוימים יכולים לחוש בתחושת כבדות לאחר אכילת פירות בסיום ארוחה. לכן ההתייחסות בנושא זה הינה אישית. 
מיתוס עשירי – דיאטת מיצי פירות מומלצת לניקוי הגוף מרעלים       
 
אמת – מערכת העיכול שלנו מצופה בשכבת תאי אפיתל. מה שמייחד תאים אלו הינו קצב חלופה מהיר, כך שרירית מערכת העיכול שלנו מתחדשת במהירות ואינה צוברת רעלים.
למושג ניקוי גוף משמעות נרחבת יותר והיא – לאפשר לגוף "לנוח" מעומס קלורי או עומס ברכיבי תזונה שונים ( חלקם תעשייתיים ) אשר נכנסים לגופנו יחד עם המזון הרגיל אותו אנו צורכים.

אין שום הצדקה מדעית לפרקטיקה שכזו, אך גם אין מניעה מלבצע דיאטת מיצים למספר ימים בלבד. יחד עם זאת דיאטה ממושכת המתבססת רק עם מיצים, עשויה להיות עשירה בסוכרים ועשויה "לנקות" את הגוף שלכם גם מרכיבי תזונה חיוניים ולכן אינה מומלצת. 
לסיכום                                                                                   

אכילת פירות מומלצת כחלק מתפריט בריא ומגוון. כל זמן שתאכלו פירות במידה ותגוונו את מנות הפרי שאתם אוכלים, תוכלו ליהנות מהיתרונות הטמונים באכילת פירות, כגון: אספקת ויטמינים ומינרלים, סיבים ונוגדי חמצון. הגזמה, כמו עם כל מזון בהחלט אינה רצויה, בעיקר צריכת סוכרים גבוהה ( במידה ותאכלו יותר מדי פירות ). הסיסמה "קח פרי ותהיה לי בריא" אכן נכונה  - כל זמן שדובר במנת פרי אחת עד שלוש ביום.
 
לבריאות ואיכות חיים.  


פירות - מיתוסים מול אמת