Facebook

ויטמין B6  -  פירידוקסין, הינו ויטמין מסיס במים החיוני לבריאות האדם. ויטמין B6  ממלא תפקיד מכריע במספר תהליכים פיזיולוגיים, כולל ייצור נוירוטרנסמיטורים, חילוף חומרים של גלוקוז וייצור תאי דם אדומים. בנוסף, ויטמין B6 מעורב בחילוף החומרים של חלבונים – חומצות אמינו, פחמימות ושומנים, והוא חיוני ליצירת מולקולת ה -  heme, אשר מכילה ברזל בהמוגלובין.

ויטמין B6 - רקע
 
ויטמין מסיס במים זה התגלה לראשונה בשנות השלושים של המאה הקודמת, אך תפקידיו הביולוגיים ויתרונותיו היוו נושא למחקר מתמשך במשך עשורים רבים.
 
בתחילת שנות ה-1900, מצב המכונה "דרמטיטיס סבוריאה" נצפה בכלבים שניזונו מתזונה חסרת רכיבים תזונתיים מסוימים. מצב זה נקשר מאוחר יותר למחסור בויטמין  B6והתגלה שויטמין B6 הוא הרכיב התזונתי הספציפי האחראי למניעת תסמיני דרמטיטיס סבוריאה.
 
במחקר נוסף על ויטמין B6 שנמשך לאורך המאה ה-20 ועד אמצע שנות ה-40, זיהו מדענים את תפקידו של ויטמין B6 במטבוליזם של חומצות אמינו, בייצור תאי דם אדומים ובסינתזה של נוירוטרנסמיטורים. בסוף שנות ה-40, ויטמין B6 סונתז לראשונה, מה שאפשר תוספת וטיפול במחסור ויטמין B6.
 
כיום, ידוע כי ויטמין B6 ממלא תפקיד מפתח במגוון רחב של תהליכים פיזיולוגיים, כולל סינתזה של הורמונים, שמירה על מערכת חיסון בריאה , ויסות מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי.



ויטמין B6- מבנה

המבנה הכימי של ויטמין B6 מורכב מטבעת פירידין - טבעת ארומטית בעלת שישה פחמנים, וקבוצת הידרוקסיל (-OH) ישנן שלוש צורות שונות של ויטמי ן :B6פירידוקסין, פירידוקסל ופירידוקסמין, הנבדלות רק בקבוצות הפונקציונליות המחוברות לטבעת הפירידין.
 


ויטמין - B6 - פירידוקסין -  Pyridoxine


פירידוקסין - Pyridoxine היא הצורה הנפוצה ביותר של ויטמין B6 הנמצאת במזון ובתוספי תזונה. צורה זו קיימת כאבקה גבישית לבנה המסיסה במים ומשקלה מולקולרי של כ-169.2 גרם/מול.

פירידוקסל - Pyridoxal  היא הצורה הפעילה ביולוגית של ויטמין B6  , אשר קיימת כמוצק גבישי חסר צבע המסיס במים ומשקל מולקולרי של כ-122.1 גרם/מול.

פירידוקסאמין -  Pyridoxamine היא הצורה הפחות נפוצה של ויטמין B6 בעלת משקל מולקולרי של כ-123.1 גרם/מול.
 
 
 
תפקיד ביולוגי בגוף האדם
 
מטבוליזם של חומצות אמינו
ויטמין B6 בגוף האדם הוא בחילוף החומרים של חומצות אמינו - דקרבוקסילציה של חומצות אמינו.
בגוף האדם, תגובות דקרבוקסילציה מעורבות בתהליכים ביולוגיים חשובים רבים, כולל סינתזה של נוירוטרנסמיטורים, פירוק חומצות אמינו לאנרגיה וחילוף חומרים של הורמונים. ויטמין B6 חיוני להתרחשות תגובות אלו מכיוון שהוא משמש כקו-פקטור לאנזימים שאחראים לזירוז הסרת קבוצת הקרבוקסיל מחומצות אמינו. ללא ויטמין B6, אנזימי דקרבוקסילאז אינם יכולים לתפקד כראוי, ותגובות דקרבוקסילציה לא יכולות להתרחש. 

ויטמין B6 נחוץ להמרת חומצת האמינו הומוציסטאין למתיונין. 
 

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום