מזון תכולת חלבון גר' /  100 גר'
בוטנים ללא קליפה 26
אגוזי קשיו 17.2
אגוזי מלך 15
אגוזי ברזיל 14.3
אגוזי פקאן קלויים 9
 
מזון תכולת רסברטרול מק"ג / 100גר' **
בוטנים מבושלים 50
יינות אדומים:  
Merlot, 1994 (Chile) 48
Cabernet Sauvignon, 1995 (California) 53
Pinot Noir, 1994 (California) 1057
Cabernet Sauvignon, 1996 (Bulgaria) 861
 

© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!

טראנס רסברטרול + גליקוזידים, ללא ציס-רסברטרול
J.Agric.Food Chem. Vol.50, No 11, 2002

                                           

תכולת הקלוריות כמובן שונה! 100 גר' של בוטנים מכילים כ – 567 קק"ל, לעומת 100 מ"ל של יין אשר מכיל כ – 70 - 90 קק"ל. אולם בהשוואה לדפוס צריכת יינות אדומים, לרוב האנשים, פרקטי יותר לאכול מנה קצובה של חופן בוטנים בכל יום, לעומת שתיית כוס אחת או שתיים בסוף השבוע.  

3. בוטנים עשירים בפיטוסטרולים. אכילת מזונות אשר מכילים פיטוסטרולים עוזרת לשמירה על רמות הכולסטרול בטווח הבריא ולהפחתת הסיכון מפני מחלות לב. נמצא קשר בין צריכת בוטנים לשיעור נמוך יותר של סרטן המעי הגס.


תופעות הלוואי הקשורות לבוטנים:                                         

תגובה אלרגית
בוטנים הם אחד מ -12 מזונות האלרגניים ביותר. האלרגיה לבוטנים בדרך כלל מתפתחת בגיל צעיר ונשארת לכל החיים. התגובה האלרגית לבוטנים הינה מהקשות ביותר ועלולות להיות לה תוצאות חמורות. מי מכם שאלרגי לבוטנים, סביר שידע זאת מגיל צעיר מאחר ואחד המזונות האהובים בישראל הינו במבה. במידה וקיים חשד לאלרגיה, מומלץ להיבדק אצל רופא מומחה לאלרגיות.

ייצור חומצה אורית
פורינים הינם תוצרי לוואי של חילוף החומרים של החלבון בגוף. בסופו של דבר הופכים הפורינים לחומצה אורית, העשויה ליצור גבישים ברקמות כגון מפרקים ועלולה לגרום לשיגדון, גאוט. בוטנים קלויים הינם מקור לפורינים, אכילתם מעלה את ריכוז הפורינים בגוף. כיום השליטה על מחלת הגאוט אינה מצריכה משטר קפדני להפחתת רמות הפורינים ממקור תזונתי ( דיאטה דלת פורינים ), רוב הסובלים מהמחלה מטופלים בתרופות כגון אלופורינול, אשר מעכבות היווצרות של החומצ האורית). 



לסיכום:                                                                             

היתרונות הבריאותיים הטמונים בבוטנים מהווים סיבה לכלול אותם כמזון בתפריט היומי. יש לקחת בחשבון כמובן כי מדובר בבוטנים שאינם קלויים. במידה וקיים חשש לאלרגיה לבוטנים מומלץ כמובן להפסיק את צריכתם ולהיבדק אצל רופא מומחה. בגלל תכולת הקלוריות הגבוהה, יש כמובן לקחת בחשבון שמדובר בכמות קצובה ליום, הכמות תלויה כמובן במאזן הקלורי הייחודי של כל אחד מאתנו. 


בתאבון. 
כתבות ומאמרים אחרונים באתר
2. בוטנים מכילים כמות גדולה של  רסברטרול  resveratrol, נוגד חמצון, המצוי ביין אדום ומיץ ענבים, אשר מיוחסת לו פעילות מגנה על הלב ומפני מסרטן. בוטנים הינם אחד המקורות העשירים ביותר של רסברטרול. להבדיל מענבים, בהם הרסברטרול מרוכז בקליפה, בבוטנים רוב הרסברטרול נמצא בבוטן עצמו ולאו דווקא בקליפתו. 
בוטנים מבושלים מכילים כמות רבה יותר של רסברטרול מאשר בוטנים קלויים או חמאת בוטנים. למעשה, כמות הרסברטרול  בבוטנים מבושלים קרובה לזו הנמצאת ברוב היינות האדומים. 
האגוז הנצרך ביותר הוא לא ממש אגוז... בוטנים, מבחינה בוטנית שייכים למשפחת הקטניות וקרובים יותר לחומוס ופולי סויה מאשר לשקדים ולאגוזי מלך.
מלבד אנשים האלרגים לבוטנים, לשאר האנשים מומלץ לאכול אותם.  
שלושת היתרונות הבריאותיים העיקריים של בוטנים:                

בוטנים מציעים את כל היתרונות הבריאותיים של אגוזים ומספר יתרונות שאינם קיימים באגוזים ושקדים.

1. בוטנים עשירים בחלבון וחומרים מזינים אחרים. מאחר ומדובר למעשה בקטניות ולא באגוזים או שקדים. תכולת החלבון בבוטנים גבוהה יותר מאשר רוב אגוזים ונחשב בעל ערך ביולוגי גבוה יותר. בוטנים מהווים מקור לחומצה פולית, אשר לא רק מגנה מפני מומים מולדים אלא גם עוזרת לבניית עצמות חזקות, ומספקת הגנה מפני מחלות לב וסרטן. בנוסף, בוטנים הינם מקור  לויטמין E, אשר רבים מאתנו לא מקבלים מספיק בתזונה שלנו.

היתרונות הבריאותיים הטמונים בבוטנים

כתבות בנושא תזונה