הפירמידה הישנה בנויה מחמש קבוצות מזון:
 
דגנים מלאים – הקבוצה הראשונה ממנה יש לאכול באופן יחסי כמות גדולה יותר. בה נמצאים מזונות עשירים בפחמימות מורכבות אך גם סיבים, חלבונים ויטמינים ומינרלים.

קבוצת הפירות והירקות – ארגוני הבריאות ממליצים על צריכה יומית של פירות וירקות 5 מנות לילדים בגילאים שנתיים, עד 6-7 מנות לילדים גדולים יותר, 9 למבוגרים , אך מדברים על יחס של 2/3 ירקות ו-1/3 פירות.

קבוצת המזונות העשירים בחלבונים – מדובר במוצרים מהחי, בשר עוף דגים, מוצרי חלב וביצים, הפירמידה הישנה אינה מתייחסת לקטניות כמקור לחלבון.

קבוצת המזונות העשירים בשמנים – מכילה מזונות עם שמנים ושומנים כאשר אלה העשירים בשומן לא רווי לסוגיו, לרוב שמנים צמחיים, הם המומלצים יותר. שומן רווי ממקור צמחי או מבעלי חיים פחות מומלץ.

קבוצת החטיפים והממתקים – מזונות אלה אינם תורמים לבריאותנו מאחר וקיימת בהם תכולה גבוהה של שומן רווי, סוכר ומלח ( נתרן ). אנו נוהגים לצרוך מזונות אלו כחלק מתרבות האכילה שלנו, אולם ההמלצה הינה לצרוך מזונות אלו בכמות קטנה ככל האפשר. 
המסרים העיקריים בפירמידת המזון
 
1. אכלו מגוון בחרו מזונות מכל חמש הקבוצות בגוף הפירמידה. על מנת שנוכל לצרוך מזונות מכל קבוצות המזון, מומלץ שכל ארוחה תכלול מזונות לפחות משלוש קבוצות.

2. בכל קבוצת מזון ישנם מזונות מועדפים ומועדפים פחות. המזונות שונים מבחינת תכולה קלורית, תכולת השומן, מלח, סיבים תזונתיים ורכיבי תזונה נוספים, למשל, ללחם מחיטה מלאה יש ערך תזונתי גבוה בהשוואה ללחם לבן. לחם מחיטה מלאה מכיל יותר: סיבים, ויטמינים ( בעיקר ויטמינים מקבוצת B ), מינרלים ( אבץ וברזל ). 

3. צריכת המזונות הינה יחסית למיקומם בפירמידה, ממזונות אשר קרובים יותר לבסיס יש לצרוך בכמות גדולה יותר מאשר מזונות הרחוקים מהבסיס.

4. העדפת מוצרים דלי שומן, מלח וסוכרים פשוטים ( סוכר לבן בעיקר ).     
פירמידת המזון הראשונה, "הישנה" נוסדה בשנת 1992 על ידי משרד החקלאות האמריקני במטרה להגדיר לאוכלוסיה מהם המזונות הבריאים ומהי הכמות המומלצת לצריכה מכל קבוצת מזון. הפירמידה "הישנה" מורכבת מבסיס רחב והופכת צרה עד לסופה, מבנה זה מדגיש את ההבדל או היחס בכמויות שצריך לצרוך מכל קבוצת מזון, מזונות שנמצאים בבסיס הפירמידה – דגנים מלאים, יש לצרוך בכמות רבה ואילו מזונות שנמצאים בקודקוד – קבוצת הממתקים, יש לצרוך בכמות מועטה.  
פירמידת המזון העדכנית נוסדה בשנת 2005, בעקבות התעדכנות המדע בתחום התזונה והבריאות. בשונה מפירמידת המזון המקורית, פירמידת המזון המעודכנת אינה בנויה ממדרגות אלא בצורת מניפה. המטרה להדגיש את הצורך בגיוון המזונות אותם אנו אוכלים. הפירמידה העדכנית מתייחסת לבשר וקטניות כמקור לחלבון, מגדירה את מוצרי החלב כקבוצה נפרדת, שמה דגש על צריכת נוזלים נאותה ועל ביצוע פעילות גופנית כחלק מאורח חיים בריא ומאוזן. 
ההבדל ברוחב הפסים מציין את היחס לגבי הכמות שמומלץ לצרוך מכל קבוצת מזון, בדומה לשוני בין מדרגות הפירמידה "הישנה".  
 
הטענות כלפי הפירמידה המעודכנת הינן, שהשימוש בה מורכב ואינו מאפשר לרוב האנשים להרכיב לעצמם את התפריט היומי ולעקוב אחר ההנחיות לפעילות גופנית, למרות שמשרד החקלאות האמריקני פרסם חוברת הדרכה תזונתית, לצד פרסום הפירמידה.
מהי מנת מזון? 
למידע מפורט יותר בנושא קבוצות מזון ותחליפי מזון מומלץ לפנות לתחליפי המזון >>>
 
יש לשים לב שהגדרת מנות המזון בחוברת שונות מעט ( בעיקר בקבוצת תחליפי הבשר ) מאלו המוגדרות על ידי פירמידת המזון. 
האם ההנחיות בפירמידת המזון מתאימות לכולם?
התשובה לשאלה זו היא, לא. פירמידת המזון אינה מתאימה לכולם. הסיבות לכך מגוונות, לפניכם חלק מהסיבות האפשריות:

1. גישות תזונתיות שונות – פירמידת המזון אינה מתאימה לצמחונים או טבעונים, לשם כך קיימות הנחיות תזונתיות נפרדות.

2. העדפות תזונתיות שונות – לאנשים שונים העדפות תזונתיות שונות אשר נובעות מטעם אישי או ממגבלה תזונתית. למשל, אנשים שאינם אוהבים לאכול ירקות או אנשים הסובלים מאלרגיה למזון כל שהוא  ( אלרגיה למוצרי חלב, או אי סבילות ללקטוז, נפוץ   יותר ).

3. אנשים שנדרשים לתפריט דל בפחמימות.

4. בעיות בריאותיות אשר מכתיבות הנחיות תזונתיות שונות. 

פירמידות מזון שונות
הגדרת הנחיות תזונתיות נפוצה כיום וקיימות פירמידות מזון רבות המשקפות גישות תזונתיות שונות. דוגמאות לפירמידות מזון הינן: פירמידת המזון של אטקינס, בה בבסיס הפירמידה אנו מוצאים בעיקר מזונות עתירי חלבון מהחי, בפירמידה זו אין דגנים.
פירמידת המזון לצמחונים וטבעונים בה מזונות מהחי כגון בשר ודגים אינם קיימים.
לסיכום:
פירמידת המזון מרכזת עקרונות והנחיות בסיסיות לתזונת האדם הבריא, על פי השקפת ארגוני הבריאות בארץ ובעולם. שמירה על עקרונותיה התזונתיים של הפירמידה מומלצת לשמירה על אורח חיים בריא ותקין. יחד עם זאת פירמידת המזון אינה מתאימה לכל אדם מבחינת צרכיו האישיים, העדפותיו התזונתיות מטרותיו, השקפותיו ואמונתו.  במידה ואינכם מוצאים שפירמידת המזון משקפת את אורח חייכם, מומלץ להיעזר באיש מקצוע על מנת לבצע את השינויים הדרושים לתזונה בריאה ומאוזנת. 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
חלוקת קבוצות המזון בהתאמה לכמות הקלוריות היומית

פירמידת המזון

פירמידת המזון הינה מודל תזונתי אשר מגדיר את המזונות לפני קבוצות המזון, כמויות מומלצות לצריכה יומית והנחיות לצרכיה יומית.

לפניכם סקירה כללית של עקרונות פירמידת המזון:  

כתבות בנושא תזונה