Facebook

רוב הנשים בשלב מסוים נאלצות להתמודד עם עלייה במשקל. עבור נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות - PCOS, ירידה במשקל יכולה להפוך למאבק מתמיד.
 
תסמונת השחלות הפוליציסטיות הינה ההפרעה ההורמונלית השכיחה ביותר בנשים בגיל הפוריות. לנשים עם התסמונת יש רמות גבוהות יותר של הורמונים גבריים ו "עמידות לאינסולין", שני מצבים מטבוליים אשר מקשים על שמירת משקל והרכב גוף בטווח התקין. רבות מהנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות סובלות מעודף משקל או השמנת יתר. כתוצאה מכך, נשים אלו עלולות להיות בסיכון גבוה יותר לסוכרת, מחלות לב, דום נשימה בשינה וסרטן הרחם.
 
אם יש לך PCOS, שינויים מסוימים באורח החיים יכולים לעזור לך להשיל קילוגרמים עודפים ולהפחית את גורמי הסיכון הקשורים בתסמונת. 

 


הקשר בין תסמונת השחלות הפוליציסטיות לעודף משקל והשמנה

שחלות פוליציסטיות נמצאות בקשר ישיר להשמנה/ עודף משקל בלפחות מ 50% מהמקרים.

הפרשה מבלוטת יותרת המוח גורמת לשינויים הורמונליים בדם הפוגעים במנגנונים מטבוליים. אחד המנגנונים שנפגעים / נפגמים, הינו יכולת הגוף לאזן את רמת הסוכר / גלוקוז בדם - תנגודת לאינסולין, כלומר, התנגדות הגוף לפעולת ההורמון אינסולין וכתוצאה מכך פחות קליטה של גלוקוז בתאי הגוף ויותר עלייה של סוכר בדם.

רמות אינסולין גבוהות מגבירות את הייצור של הורמונים זכריים הנקראים אנדרוגנים. רמות הורמונים אנדרוגנים גבוהות מובילות לתסמינים כמו צמיחת שיער גוף, אקנה, מחזור לא סדיר - ועלייה במשקל. מכיוון שהעלייה במשקל מופעלת על ידי הורמונים גבריים, היא בדרך כלל באזור הבטן. זה המקום שבו גברים נוטים לשאת משקל. לכן, במקום צורת האגס, לנשים עם PCOS יש יותר צורת תפוח – השמנה בטנית.

אגירת שומן בטני – נחשבת לדפוס ההשמנה המסוכן ביותר והינה קשורה לסיכון מוגבר למחלות לב ומצבים בריאותיים אחרים.
 


תסמונת השחלות הפוליציסטיות ועודף משקל 



חשיבות משקל תקין במצב של שחלות פוליציסטיות

שחלות פוליציסטיות מעלה את הסיכון לפתח תנגודת לאינסולין. כמו כן, השמנת יתר, הנגרמת או מעוררת תנגודת לאינסולין, מגבירה את השינוי ברמת הורמוני המין בדם ומחמירה את התמונה הקלינית הכוללת. שמירה על משקל תקין תמנע או תאזן ייצור יתר של ההורמונים האסטרוגנים אשר מומרים לאנדרוגנים ובכך ניתן להפחית את הסיבוכים הנגרמים בשחלות פוליציסטיות.

טיפול תזונתי שמתאים לשחלות פוליציסטיות בשילוב תכנית טיפול בפעילות גופנית לשם טיפול בעודף משקל עשויים להגדיל את הסיכויים לפוריות ולמניעת סיבוכים במהלך ההיריון. תזונה נכונה ופעילות גופנית ישפרו את המצב הגופני, יקטינו סיבוכים מטבוליים, סיכונים דלקתיים וכן ישמרו על תפקוד המעי.
 


מניעת סיבוכים וטיפול

• פעולת המניעה הראשונה הינה שמירה על משקל תקין במהלך הילדות ולאחר מכן בגיל ההתבגרות. 
 
• לעסוק בפעילות גופנית וספורטיבית. מומלץ לבחור פעילות גופנית שגורמת להנאה ושקל להתמיד בה. 

• ניהול אורח חיים עם תזונה מאוזנת ובריאה. יש להעדיף אכילה בזמנים מסודרים ולהימנע ככל האפשר מארוחות במסעדות ג'אנק פוד.

• מעקב על ידי רופא כאשר יש היסטוריה משפחתית של שחלות פוליציסטיות, במיוחד כאשר מופיעים תסמינים קליניים הקשורים בהשמנה.

• במקרה של עודף משקל ושל תנגודת לאינסולין, הכרחי לשנות את התזונה, לעבוד עם תכנית תזונה מתואמת לתסמונת השחלות הפוליציסטיות, בין השאר להרבות במזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך. רצוי לשלב ביחד עם התכנית לירידה במשקל, גם תכנית מסודרת לפעילות גופנית אפקטיבית שמתאימה לסוג המקרה.

• רצוי להתאמן כ 4 פעמים בשבוע ולבצע פרוטוקול מסודר של תכנית האימונים. מומלץ לשלב בין פעילות אירובית, כגון ריצה, רכיבה, שחייה לבין פעילות אנאירובית עם משקל גוף ( בית / סטודיו ) או עומסים חיצוניים ( חדר כושר ) ולהקפיד לעבוד על חיזוק שרירים.​
 
עקרונות יסוד תזונתיים לשחלות פוליציסיטיות:

• התאמת הגרעון הקלורי להפחתת מסת השומן שבגוף בשלב הירידה במשקל ולאחר מכן לאיזון מסת השומן בשלב השמירה על המשקל. ירידה משוערת של כ - 2.5-3.5 ק"ג בחודש נחשבת לירידה מאוזנת. מומלץ לא לחרוג מהגבלת אנרגיה מאוזנת ולחלק בצורה נכונה את הקלוריות על מנת למנוע מצב של מתח פסיכולוגי מיותר.
 
מומלץ להפחית / להימנע מצריכת שומנים רוויים ובכל מקרה שלא יעלו על 10% מכלל השומנים הנצרכים.
 
מומלץ להקפיד על צריכה נאותה של חומצות שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3 ( אגוזי מלך, גרעיני צ'יה ופשתן, דגי ים צפוני ) .
 
מומלץ להתאים את צריכת החלבון למשקל הגוף ולרמת הפעילות הגופנית. בכל מקרה מומלץ לא פחות מ – 1 גר' חלבון לק"ג משקל גוף.
 
מומלץ להימנע מצריכת סוכרים פשוטים ומסוכרים המוספים במזון מעובד ובכל מקרה לא לצרוך מהם יותר מ 10% מסך הפחמימות.
 
• מומלץ לצרוך פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך ככל הניתן.
 
מומלץ להקפיד על צריכת מזונות המכילים סיבים תזונתיים, לפחות 30 גרם ליום.
 
מומלץ לצרוך תפריט מאוזן, תוך כדי הקפדה על צריכת כל הוויטמינים והמינרלים במסגרת המנות שבארוחות.
 
bubble-heart, bubble-heart, comment, chat, talk
Image
Image
Image
תסמונת השחלות הפיליציסטיות - PCOS
כתבות נוספות בנושא
כתבות נוספות בנושא
כתבות נוספות 
כתבות נוספות בנושא