אורח חיים בריא - 2022

האם ישיבה ממושכת נחשבת לעישון החדש? 

הקשר בין שעות ישיבה מרובות מידי לבעיות בריאות
במחקר שנערך השנה, אשר כלל למעלה ממאה אלף נבדקים מ-21 מדינות שונות, נמצא כי אנשים שבילו 6-8 שעות ביום בישיבה נמצאו בסיכון מוגבר של 12% עד 13% ללקות בתחלואה קרדיווסקולארית ומוות מוקדם. אנשים שישבו למעלה מ-8 שעות ביום נמצאו בסיכון גבוה ב-20%.
 
משך המחקר היה כ -  11 שנים בממוצע ונמצא בו קשר מובהק בין פרקי זמן ארוכים בישיבה ובין תחלואה וסיכון לתמותה. 
Sidong Li, Scott A, Sumathy R, et al. Association of Sitting Time With Mortality and Cardiovascular Events in High-Income, Middle-Income, and Low-Income Countries.JAMA Cardiol. June 15, 2022.
 
המחקר אף מצא כי הסיכון גדל בהדרגה ככל שעלתה תדירות הישיבה הממושכת, כאשר נבדקים לא פעילים הדגימו סיכון גבוה, בעוד שמשתתפים פעילים הדגימו סיכון נמוך יותר.
 
על פי החוקרים,  נמצא כי החלפה של חצי שעת ישיבה בפעילות גופנית הפחיתה את הסיכון בקרב היושבים מעל ל-4 שעות ביום ב-2%.
דיון                                                                                        

המחקר הנוכחי מצטרף לשורה של מחקרים בנושא, אשר מצביעים על תחלואה נרחבת אפשרית כתוצאה מישיבה ממושכת.
 
בנוסף לתחלואה קרדיווסקולארית ולמוות מוקדם (  מכל סיבה ) השלכותיה של ישיבה ממושכת כוללות גם:
 
בעיות בכלי דם
הצטברות דם ונוזלים באזור הרגליים לאחר ישיבה ממושכת עשויה לגרום לפקקת ורידים עמוקים עקב היווצרות קרישי דם. בנוסף, קרישי דם אלו עשויים להגיע לריאות.
 
קרישי דם נוטים להיווצר משלוש סיבות – אחת מהן הינה חוסר תנועה, כגון ישיבה. נשים בהריון או הנוטלות אמצעי מניעה, קשישים ואנשים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד.
 
בעיות גב
ישיבה ממושכת מפעילה לחץ משמעותי על עמוד השדרה וכן על מפרקים אחרים, כגון הכתפיים והירכיים, במיוחד כאשר מנח הישיבה לקוי.
ישיבה לקויה גורמת לאנשים להתכופף ולמשוך את הצוואר קדימה - לאורך זמן, מצב זה עלול להוביל לחוסר יציבה מתמשך. בנוסף, ישיבה ממושכת עלולה להוביל לעייפות שרירים מוקדמת, שרירי ליבה מוחלשים וכתוצאה מכך למתח מוגבר על הגב התחתון וגמישות מופחתת של עמוד השדרה.
 
ירידה בצפיפות עצם
במקרים קיצוניים, חוסר פעילות וישיבה ממושכת עלולים להוביל להיחלשות העצמות (אוסטיאופורוזיס). 


לכל מי שעבודתו כרוכה בישיבה ממושכת מומלץ לקום מהכסא כל 30 דקות. כוונו את השעון בטלפון שלכם וקומו. אין לכם בשביל מה? לכו לשתות כוס מים :-) 
עדכון מחקרים