פירות היער אשר גדלים באופן טבעי ביערות ובמדינות שבהן האקלים קר יחסית, בעלי יתרונות רבים במניעת מחלות. פירות יער עשירים בנוגדי חמצון אשר עשויים לשפר את בריאותכם, להאיץ את תהליך ההתאוששות מאימונים ולהגן מפני מחלות. למשל, אנתוציאנין, נוגד חמצון, אשר מסייע בהורדת לחץ דם ומשפר את תפקוד כלי הדם. 
פרי האסאי
פרי מעצי דקל מיערות האמזונס שבדרום אמריקה. בצפון אמריקה זהו מזון פופולארי ביותר, בשל המסורת שגורסת כי הפרי בעל סגולות ומספק שפע בריאות ולכן מוסיפים אותו לכל סוג של מזון, אפילו למשקאות, בשר ודגים. הפרי בעל פיגמנט סגול ומכיל מינרלים וויטמנים, E, B1,C ומכיל שומן צמחי, אומגה 3, אומגה 6, ואומגה 9. הוא עשיר בנוגדי חמצון, בעיקר נוגדי חמצון פוליפנולים ולכן זכה לכינוי Super Fruit'  - "פרי על". למרות שהמחקר לגביו יחסית מועט, נראה כי אכילת אסאי מומלצת כאמצעי לטיפול בעיקר במקרים של דלקת פרקים, סרטן ורמת כולסטרול גבוהה בדם.


דובדבן אסרולה
שמו המדעי דובדבן ברבדוס,  Malpighia emarginata. גדל על עץ נמוך קומה בדרום ובמרכז אמריקה, דרום מקסיקו, טקסס ואסיה ומשמש בהם כמזון פופולארי, השימוש הנפוץ בעיקר במיצים. מדובר בפצצת ויטמין C מכיל פי 9 מכמות ויטמין C שיש בתפוז אחד. כמו כן מכיל ויטמין A  ומינרלים כגון ברז, סידן, אשלגן וגופרית.
 
 


ארוניה
קיימים 3 סוגים של שיחים הנמצאים בצפון אמריקה ובאירופה ביערות ובביצות. ניתן לאכול כמאכל גלם, אך בעיקר ניתן למצוא אותם בריבות, סירופים, מיצים, תה, בירה, גלידה ועוד. בארה"ב למשל, משווק כמיץ בעל תכונות נוגדות חמצון. הארוניה עשירה באנתוציאנינים ופלבנואידים, פי 10 מהכמויות שבמיץ חמוציות.





אַסְנָה - פטל שחור  (Blackberry)
פטל יער גדול יחסית, בגוון סגול-שחור המורכב מגרגרים קטנים. גדל על שיח קוצני, בצפון אמריקה ובאירופה באיזורים הסמוכים למים. בעל רמות גבוהות של סיבים תזונתיים, ויטמין C, ויטמין K, חומצה פולית. אחד המזונות הנצרכים ביותר בארה"ב שכן מכיל כמויות גבוהות  של נוגדי חמצון, כגון, חומצה אלגית, ellagitannins, קוורצטין, חומצה גאלית, אנתוציאנין וציאנידין.




אוכמניות
פרי בצבע סגול כהה הגדל על שיח גבוה ונשיר. נפוץ ביערות אמריקה הצפונית ומזרח אסיה. מחקרים מראים כי האוכמניות בעלות ריכוז גבוה של נוגדי חמצון ולכן הן בראש העמוד מבין כל הפירות, הירקות והתבלינים. כמו כן, מחקרים מראים כי הן עשויות להפחית ירידה בזיכרון ומשפרות יכולות קוגניטיביות, מפחיתות סיכון לחלות בסוכרת Type 2 , משפרות ראיית לילה סיכון להתקפי לב, מספקות יתרונות אנטי' אייג'ינג. הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים ולוויטמינים C ו K . זהו הפרי הנצרך ביותר בארה"ב, אחרי תותים. השימוש הפופולארי הוא ריבת אוכמניות ומשמשות כתוסף נפוץ במוצרי מאפה, כגון פנקייק וציפוי לעוגת גבינה. קיימת קונטראינדיקציה עם קומדין, במידה ואתם נוטלים תרופה זו, יש להתייעץ עם רופא.



חמוציות
מחקרים רבים הראו שצריכת חמוציות עשויה להוות יתרון בטיפול בסוכרת, מחלות קיבה, מחלות בכבד, הפרעות במתן שתן, דלקות שתן, שלשול וטיפול בפצעים, שגדון. בימים אלה, המכון לבריאות העולמי, עורך מחקרים הבוחנים את השפעת האוכמניות על מחלות לב, סרטן, שבץ ונגיפים זיהומיים. צריכת חמוציות פופולארית ביותר כמיץ חמוציות,  מומלץ לרכוש מיץ חמוציות ללא תוספת סוכר. צריכה כרונית של מיץ חמוציות אינה מומלצת לאנשים בעלי נטיה ליצירת אבני כליות - אבני אוקסלט, בנוסף קיימת קונטראינדיקציה לתרופות מדללות דם - קומדין. במידה ואתם סובלים מאחת מהבעיות, יש להתייעץ עם רופא או דיאטן.  



גרגרי יער – גוג'י ברי Goji
פירות יער הידועים גם בשם Lycium או Wolfberries הסיני. ילידי אזור ההימלאיה של סין וטיבט. פירות הגוג'י שימשו ברפואה המסורתית הסינית כצמחי מרפא לשיפור הראייה, הגברת תפקוד מערכת החיסון וקידום אריכות ימים. בעלי רמות גבוהות של ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B , חומצות אמינו, ברזל, בטא קרוטן ונוגדי חמצון. בסין מוסיפים את הגוג'י ברי למזון כגון בשר, מרקים, תה צמחים. זמינים כאבקה, מיץ או צורת תוסף. יש לשים לב שקיימת אינטראציה בין תרופות כגון קומדין, טיפול ביתר לחץ דם ותרופות לסוכרת. שאלו את הרופא שלכם במידה ואתם משתמשים בתרופות באופן כרוני. 



גרגרי חורש - Maqui
פרי סגול עמוק  גדל ביערות הגשם של צ'ילה ומספרים כי עוד במאה ה-18  נחשב בצ'ילה כבעל כוחות מרפא.  מכיל שפע של ויטמין C, סידן, ברזל ואשלגן. כמו כן, עשיר מאוד באנתוציאנינים ופוליפנולים, תרכובות אנטי דלקתיות. גרגירי ברי החורש עשויים לסייע בטיפול בסוכרת TYPE 2, שיפור תפקוד מערכת הלב וכלי הדם. נצרך בעיקר במיצים, במשקאות ספורט ובתוספי תזונה. למרות שאין הוכחה חד משמעית, עשויה להיות קונטראינדיקציה עם תרופות לטיפול בסוכרת. במידה ואתם נוטלים תרופות אשר גורמות לירידת רמת הסוכר בדם, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש. 



פטל
שיח הכולל למעלה מ 250 מינים, הגדלים בכל אזורי העולם כולל בישראל. בהשוואה לפירות היער האחרים פטל מכיל את כמות הסיבים הגבוהה ביותר. כמו כן זהו מקור מעולה לוויטמין C, מגנזיום , ויטמינים B1-3, חומצה פולית, נחושת וברזל. בנוסף, הפטל מכיל חומרים נוגדי חמצון: אנתוציאנין החשוב כל כך, חומצה אלגית, קוורצטין, חומצה גאלית, קטצין, ציאנידין pelargonidine,  kaempferol וחומצה סליצילית. קיימת דיאטה הנקראת דיאטת פטל הקטון, אם כי נדרש מחקר בכדי לקבוע כי הדיאטה יעילה ומאוזנת. ארה"ב היא יצרנית הפטל השלישית בעולם. בארץ עוד בשנות ה- 50 מכרו משקה גזוז שהכיל תרכיז פטל בתוספת סודה.
 


תות
שיח הכולל מספר מינים. התותים גדלים במדינות רבות בעולם, שליש מהגידול בקליפורניה שבארה"ב. התותים עשירים בויטמין C , ויטמין A וויטמינים מקבוצת B, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, מגנזיום, אשלגן וחומרים נוגדי חמצון. בשל ריכוז חומרי ההדברה בתות, מומלץ לקנות תוצרת אורגנית. 
 
 
מהי הכמות היומית המומלצת? 

למרות היתרונות הבריאותיים הברורים, אסור לשכוח שעדיין מדובר בפירות בעלי תכולת סוכרים פשוטים וקלוריות. הכמות היומית תלויה כמובן בכמות הפחמימות היומית הנצרכת, בכמות הסוכרים הפשוטים המצויים בתפריט ובמטרה שלכם. 

לאלו מכם אשר מצויים בדיאטת הרזייה, מומלצת כמות של לא יותר מכוס פרי טרי או רבע כוס פרי יבש. לספורטאים שבניכם, מומלצת כמות של כוס וחצי של פרי טרי או חצי כוס פרי יבש.  


לבריאות ובתאבון. 
 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
כתבות ומאמרים אחרונים באתר

המדריך לפירות יער

פירות יער בצבעם הבולט וביופיים האקזוטי תמיד מושכים תשומת לב על המדף בסופר. ויותר מכך, הם לא רק יפים מבחוץ, הם כמו כדורי פצצת בריאות, יש שמכנים אותם כמזונות בעלי סגולות שיש בהם ניסים. הם מהמזונות העשירים ביותר בנוגדי חמצון אשר מעכבים הזדקנות ומגנים מפני מחלות. אם אתם לא אוכלים אותם בקביעות, כדאי שתשקלו לכלול אותם בתפריט היומי שלכם.

כתבות בנושא תזונה