באיור ב – אנו רואים רקמה עם צלוליט, התאים אינם נראים בגודל אחיד ופני העור נראים עם שקעים. 
איור ב
איור א












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
מהו צלוליט?
לשם הגדרה נכונה וברורה של צלוליט, חשוב להזכיר את הצלוליטיס – דלקת אקוטית של רקמות החיבור התת-עוריות. צלוליט אינו צלוליטיס ואינו גורם לשום תופעת לוואי או סכנה לגוף!
 
רקמת השומן נמצאת בין שכבת השריר לעור. כמו כל רקמה, התאים ברקמת השומן מאורגנים בסדר מסוים ובתצורה מסוימת, אשר נקבעת בין השאר על ידי רקמת החיבור – סיבים אשר מחברים את העור אל רקמת השריר.  

באיור א  - אנו רואים רקמה ללא צלוליט, התאים נראים בגודל אחיד ופני העור נראים "ישרים".

 
כאשר חלים שינויים במבנה רקמת החיבור המקיפה את תאי השומן, תאי השומן עשויים לשנות את גודלם באופן לא שווה  - כך נוצרת שכבה בעלת שקעים מתחת לפני העור.
 
ניתן לסווג את הצלוליט לארבע דרגות ( 1,2 ).
 
דרגה 0 – טרום צלוליט. בשלב זה כמעט ואין סימנים חיצוניים. ללא מגע העור נראה חלק ללא מראה של צלוליט. מתחיל תהליך הדרגתי של האטה בזרימת הדם ובמידת הניקוז הלימפטי באזור, אשר גורם להצטברות נוזלים.
 
דרגה 1 – צלוליט התחלתי. בהדרגה מתפתחת בצקת וירידה באספקת חמצן לרקמה. צביטה של העור תגרום להופעת מרקם לא אחיד המתואר כמרקם קליפת התפוז.
 
דרגה 2 – צלוליט מיקרונודלרי. רקמות החיבור אשר מפרידות את קבוצות תאי שומן מתחילות להתעבות בצורה לא שווה, מאבדות גמישות והופכות לקשות ולא שוות. בעקבות השינויים ברקמת החיבור מתקבצים כאשכולות. כתוצאה מכך מתקבל מבנה גס יותר ולא אחיד של רקמת השומן.  
 
דרגה 3 – צלוליט מקרונודלרי. החרפה של הבצקת וחוסר אספקת החמצן אשר גורמים לגדילה של תאי שומן. בשלב זה ניתן להבחין בצלוליט באופן ברור ולבסס תת אבחנה:
צלוליט קשה – Hard Cellulite  - לרוב קיים בנשים צעירות אשר מבצעות פעילות גופנית באופן סדיר.
צלוליט רפה – Flaccid Cellulite – קיים בנשים לא פעילות גופנית.
צלוליט בצקתי – Eematous Cellulite – מופע של צלוליט עם בצקת.
צלוליט מעורב – Mixed Cellulite – בעל תכונות מעורבות של בצקת ומבנה עור לא  אחיד.
צלוליט קיים בעיקר בנשים, אך גם בגברים.
הגורמים הישירים לצלוליט עדיין אינם ברורים דיים, אך ניתן לקשור את התופעה למספר גורמים אפשריים:
 
הורמונים
קורטיזול – הורמון סטרס, אשר מופרש בגופנו באופן קבוע ברמות שונות. אורח חיים לחוץ, מחסור בשעות שינה ותזונה לא מאוזנת עשויים לגרום לעליה ברמות הקורטיזול. אחת מההשפעות של רמות קורטיזול גבוהות הינה השפעה שלילית על רקמות חיבור. רקמות החיבור בנויות מחלבונים וקורטיזול גורם לפירוקן. הנחה זו אפשרית וכללית מאד, אך הגיונית.

אסטרוגן - במהלך גיל המעבר, ירידה ברמות האסטרוגן משפיעה על תפקוד כלי הדם וגורמת לחדירות וסקולרית מוגברת ולירידה בטונוס כלי הדם. שינויים אלו עשויים להוביל לליקויים בזרימת הדם והפחתת אספקת הדם לרקמת השומן – תהליך אשר קשור להתפתחות צלוליט. בנוסף ההשפעה של רמת אסטרוגן נמוכה על רקמת חיבור בעור כוללת ירידה בייצור של סיבי קולגן  מסוג I ו- III  וסיבי אלסטין, אשר מפחיתים את גמישות העור ( 4 ).
 
 
תהליך דלקתי
זוהי אמנם הנחה כללית, אך חוקרים סבורים כי תהליכי דלקת גורמים לשינויים נוספים במבנה רקמות החיבור ובעור ( 5 ).
 

אורח חיים יושבני ומחסור בפעילות גופנית
ההנחה הינה שאורח חיים יושבני ומחסור בפעילות גופנית יגרמו להפחתת מטבוליזם ברקמת השומן ובעור. אין הוכחה חד משמעית להנחה זו, בעיקר לאור העובדה שקיים צלוליט גם בנשים פעילות.
 

גנטיקה
עם הנחה זו אין להתווכח.
 
 
תזונה
מיתוסים ומידע רב קיימים ברשת בנוגע להשפעת התזונה על תופעת הצלוליט.  קיימים מאמרים ומידע לא מבוסס הקושרים אכילת מזונות כגון: אגוזים, אגוזי קשיו, כוסברה, כוסמת, אשכולית אדומה, דג סלמון, פלפל צ'ילי, זרעי חמניה, ביצים, בננות ושוקולד מריר לצלוליט. 
ההנחה הינה שמזונות אלו מכילים מרכיבי תזונה אשר תורמים לבנייה תקינה של רקמות חיבור בגוף ומשפיעים לחיוב על זרימת הדם לרקמת השומן ולעור. זמינות חומרי תזונה או מחסור בהם לא הוכחו כגורם המונע צלוליט.
 
אין שום מחקר מבוסס ואיכותי לגבי השפעת התזונה והפחתת הצלוליט!
היווצרות תהליך הצלוליט מושפע בעיקר מגנטיקה.
 
ההנחה כי חסרים תזונתיים עשויים לתרום להיווצרות הצלוליט הינה הנחה הגיונית – תזונה לא מאוזנת וחסרים תזונתיים ישפיעו לרעה על התהליכים הפיזיולוגיים בגופנו, אך האם תזונה מאוזנת יכולה לתקן תהליכים שכבר קרו בגוף  - בהרבה מאד מקרים השפעת התזונה זניחה!
 
ניתן להניח שתפקיד התזונה במקרה של צלוליט הינה כאמצעי למניעה או הפחתת הסיכוי להיווצרות צלוליט.
 
 
מה כן ניתן לשפר בתזונה?
אכילה מספקת של חלבון – רקמות החיבור בנויות מחלבונים, מחסור בחלבון גורם לבניית רקמות לקויה בכל הגוף.  לרוב האנשים אין מחסור של חלבון בתזונה, אבל כדאי לבדוק את התזונה שלכם.
 
מחסור בויטמין C, אבץ – ויטמין C, קשור לבנייה תקינה של סיבי קולגן – מרכיב ברקמת החיבור. אבץ קשור לכל תהליכי בניית הרקמות הגוף.
 
כל רכיבי התזונה  - כהנחה כללית, לרוב  הויטמינים והמינרלים ניתן לייחס איזו שהיא השפעה  - גם אם עקיפה על תהליך הצלוליט. לא עוזר לכם יותר מדי, אני יודע!
 
שתיית מים – מחסור כרוני בנוזלים גורם להפחתת זרימת הדם אל כלי הדם הפריפריים – אל העור.
תקפידו לצרוך את כמות הנוזלים המומלצת לכם ( משתנה מאדם לאדם ), ככלל לפחות 2 ליטרים ליום.
מניעת עליה באחוז השומן – שימו לב שההתייחסות אינה דווקא למשקל. היות ומראה הצלוליט מושפע גם מכמות השומן בתאי השומן, אחוז שומן גבוה יגרום לצלוליט להיראות מודגש יותר. הפחתת אחוז השומן –אשר תגרום לכמות שומן קטנה יותר להיות מאוחסנת בתאי השומן, באופן יחסי, תגרום לצלוליט להראות פחות מודגש.
האם ניתן לקשור שתיית קפה או צריכת קפאין בכמות גדולה לצלוליט?
איזו מדינה נחשבת לצרכנית בקפה הגדולה בעולם?
התשובה אינה איטליה, אלא דווקא פינלנד, עם צריכת 12 ק"ג קפה לשנה לאדם. באופן כללי דווקא המדינות הקרות מובילות כצרכניות קפה "כבדות"  לדוגמה: פינלנד – 12 ק"ג, נורבגיה – 9.9 ק"ג, דנמרק – 8.7 ק"ג, שוודיה – 8.2 ק"ג. איטליה נמצאת במקום ה – 12 עם 5.9 ק"ג ואנו נמצאים במקום  ה – 33 עם 3.8 ק"ג לראש לשנה.
 
לקפה שחור או לקפה לפני הקלייה  - הקפה הירוק, יתרונות בריאותיים רבים בשל תכולת החומרים הפנולים שבו – טנינים, חומצה כלורוגנית ועוד. אולם בהקשר לצלוליט, דווקא הקפאין אשר נמצא בקפה הינו החשוד המרכזי.
 
מה הקשר לקפה או קפאין?
אין קשר ישיר, אם יש קשר הרי שמדובר בקשר עקיף שלא ניתן להוכיח אותו מבחינה מדעית.
קרמים לטיפול בצלוליט למעשה מכילים קפאין מאחר וקפאין גורם לכיווץ תאי השומן, אולם לשתיית קפאין לא מיוחסת השפעה דומה.
 
הקשר בין שתיית קפה לצלוליט עשוי להיות קשר עקיף אשר קשור לאורח חיים לא מאוזן ועלייה ברמת הקורטיזול. אולם מדובר בהנחות בלבד ולא במידע מבוסס.



לסיכום
הקשר בין תזונה לתופעת הצלוליט עשוי להיות קשר מניעתי בעיקר, אם כי לא  ברורה מידת ההשפעה של התזונה על מניעת התהליך. אורח חיים בריא ומאוזן הכולל מספיק שעות שינה, פעילות גופנית – גם מתונה, שמירה על משקל גוף / אחוזי שומן תקינים, צריכת נוזלים ותזונה מאוזנת עשויים להפחית את הסיכוי להיווצרות התהליך  ולסייע בהפחתת הנראות של הצלוליט במידה וכבר קיים.
 
לבריאות ואיכות חיים.






 
מקורות
כתבות ומאמרים אחרונים באתר
  1. Tokuya Omi, et al. Ultrastructural assessment of cellulite morphology: clues to a therapeutic strategy?. Laser Ther. 2013; 22(2): 131–136.
  2. Robert Baran, Howard l. Maibach. Textbook of Cosmetic Dermatology. P-291.
  3. Rossi AB1, Vergnanini AL. Cellulite: a review. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2000 Jul;14(4):251-62.
  4. Marta Leszko. Cellulite in menopause. Prz Menopauzalny. 2014 Oct; 13(5): 298–304.
  5. Avram MM1. Cellulite: a review of its physiology and treatment. J Cosmet Laser Ther. 2004 Dec;6(4):181-5.

הקשר בין תזונה לצלוליט

למרות שרמה מסוימת של צלוליט קיימת ב – 90% - 80 מהנשים ( בדרגות שונות ) ולמרות שלצלוליט אין השפעה שלילית על בריאות האדם, לנשים רבות יש מערכת יחסים לא אוהדת עם צלוליט. נשים בעלות צלוליט מחפשות לרוב דרכים מגוונות להעלמת הצלוליט, במאמר זה נתמקד בתזונה.   

כתבות בנושא תוספי תזונה