כתבות ומאמרים אחרונים באתר

האם פעילות גופנית חיונית להרזיה

הגישה כי פעילות גופנית אינה חיונית לשם הרזיה וכי המאזן הקלורי הינו הקובע אומנם נכונה, אך לצערי פה ושם נשמעת הדעה כי "אינך צריך לבצע פעילות גופנית במידה ורצונך לרזות" או "אתה יכול לבצע פעילת גופנית, זה לא יזיק..."
האם באמת יש מקום לוותר על פעילות גופנית לטובת דיאטה בלבד? 
התשובה לשאלה הינה מורכבת, ותלויה במטרה האמתית! 
כאשר רוב האנשים אומרים שברצונם לרדת במשקל, הכוונה בדרך כלל הינה ל – "אני מעוניין להוריד את עודפי השומן מגופי" ולא ל – "אני מוכן לפרק מסת שריר ולהישאר עם מסת שומן גבוהה" 
 
אדם אשר ירצה לרזות, יכול כמובן לבצע את המשימה באמצעות דיאטת הרזיה בלבד. מאזן קלורי שלילי בהחלט יגרום לירידה במשקל הגוף. מנגד ביצוע פעילות גופנית ללא שמירה על כמות הקלוריות היומיות, עשויה להיות לא יעילה.אם תאכלו יותר מאשר הגוף שלכם יוציא, 
גם פעילות גופנית לא תעזור.  
 

 
הטיעון בעד דיאטה בלבד: 
שינוי תזונתי יעיל יותר מפעילות אירובית. 
 
נניח שאדם צורך את כמות הקלוריות הדרושה לו לשם שמירה על המשקל.  עכשיו נניח שאותו אדם מעוניין לרזות כמה קילוגרמים. מה עליו לעשות? האם לפתוח בדיאטה?, להירשם לחדר הכושר, לרוץ בפארק? או לשלב דיאטת הרזיה ופעילות גופנית?
 
נבצע שינוי תזונתי מינורי, נפחית מהתזונה של אותו אדם כמות שומן מזערית ללא שינוי בנפח המזון, איך? למשל, אם אותו אדם אוכל גביע גבינה לבנה בעלת 5% שומן, נמיר את הגבינה לסוג שונה אשר יכיל כ – 1/2% שומן. 
 
מאחר ובגביע גבינה יש 250 גר', בגביע גבינה בעלת 5% יהיו כ – 12.5 גר' שומן. 
 בגביע גבינה בעלת 1/2% שומן יהיו כ- 1.5 גר שומן.  ההפרש בין המוצרים הינו כ- 11 גר' שומן ביום. 
 
במידה והשינוי הינו על בסיס יומי, כל יום אנו "חוסכים" 11 גר' שומן, נשמע לא משמעותי נכון? 
 ובכן, 11 גר' שומן ליום כפול 30 ימים בחודש, פירושם חסכון חודשי של 330 גר'.
מאחר וגרם שומן מכיל כ – 9 קק"ל, הרי שחסכנו בחודש כ – 2970 קק"ל. 
 
באימון אירובי ממוצע אנו "שורפים" כ- 400 קק"ל. 
כלומר כמות הקלוריות שחסכנו שווה בממוצע  ל – 7.4 אימונים אירוביים בחודש.
 
אם נעגל את המספר ל -  8 אימונים, משמעות הדבר שהשינוי התזונתי הפעוט, שווה ערך לשני אימונים אירוביים בשבוע.  
 עכשיו בהנחה שמלבד השינוי הנ"ל, אנו מצליחים להפחית קלוריות נוספות, הרי ששינויים תזונתיים עדיפים על פני פעילות גופנית המבוצעת אפילו שלוש פעמים בשבוע.
 

 
הטיעון נגד ביצוע דיאטה בלבד: 
התוצאה הסופית עם ובלי פעילות גופנית, שונה בהחלט!
 
הדוגמא הנ"ל ממחישה את העובדה שמאזן קלורי חיובי יכול להגיע ללא מאמץ גופני אך אינה מדגישה את התוצאות. 
 
כאשר אנו יורדים במשקל, אנו מפרקים מסת שומן ומסת שריר. כמות השריר המתפרקת עם מסת השומן משתנה. במידה ונבצע פעילות גופנית, רצוי תרגילי כוח ואימונים אירוביים, נפחית את כמות השומן המרבית ונפרק מינימום של מסת שריר. במידה והירידה במשקל תבוצע ללא פעילות גופנית נפרק גם שומן אך יותר מסת שריר. 
 

 
מהי המשמעות של פירוק מסת שריר? 
מסת השרירים שלנו הינה רקמה מטבולית, השומרת על הוצאה אנרגטית בסיסית גבוהה יותר במשך היממה. אנשים בעלי מסת שריר נמוכה יותר נוטים יותר לעליה במשקל. 
 
במידה ותבצעו פעילות דיאטה ללא פעילות גופנית, תאלצו בסופו של דבר להפחית עוד ועוד את כמות הקלוריות היומיות, על מנת להמשיך לרדת במשקל. התוצאה שתגיעו אליה תהיה משקל נמוך יותר אך גוף המורכב מיותר שומן ופחות שריר. 
 
מלבד העובדות שצוינו יש לפעילות גופנית השפעה עקיפה על הירידה במשקל.  
 
המשפט "אתה יכול לבצע פעילת גופנית, זה לא יזיק..." חוטא למציאות. בני אדם אינם רובוטים והם מונעים מדחפים שונים לאכילה. ביצוע פעילות אירובית למשל, גורם לעליה ברמות האנדורפינים והסרוטונין. במידה הנכונה, פעילות שכזו עשויה להפחית את התשוקה למזונות מתוקים, רווח עקיף? בוודאי! 
 
פעילות גופנית סבירה, אירובית ותרגילי כוח, מפחיתים את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מגבירה את הרגישות לאינסולין ותורמת לאיזון רמות הסוכר בדם, משפרת את תפקוד מערכת החיסון, מצב הרוח, פעילות מערכת העיכול והרשימה עוד ארוכה...  איך ניתן לבטל את הנושא במשפט סתמי כל כך?   לא ברור לי. 
 
 

לסיכום: 
 
• ניתן לרזות ללא פעילות גופנית. 
 
• מומלץ לשלב בין דיאטת הרזיה, תרגילי כוח ופעילות אירובית לשם הרזיה אפקטיבית   
   ושמירה על יחס מיטבי של שריר / שומן. 
 
• מומלץ ביותר לבצע פעילות גופנית ללא קשר לירידה במשקל. 
 

כתבות בנושא פעילות גופנית













© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!