הפילאטיס מזוהה בדרך-כלל, כאימון שיקום ומתיחות לנשים. אבל האמת היא שהוא מומלץ דווקא לגברים: ליאור שנהב למשל, גבר שדוחק משקלים של מכונית משפחתית ממוצעת, הלך לשיעורים ב"גרייט-שייפ", שמע על תוכניות אימון מיוחדות ב"הולמס-פלייס" וחזר גמיש באופן כמעט לא חוקי לגבר
 
 
 כשסיפרתי לחבר שקבעתי שיעור פילאטיס, הוא כמעט נחנק מרוב צחוק. אני שוקל 96 ק"ג (של מסת שריר, דיר באלאק) ונראה יותר כמו מרים משקולות מאשר הנשים שצובאות על אולמות הפילאטיס בחדרי הכושר. "מדובר בפילאטיס לגברים", ניסיתי להסביר - באמצע סט של לחיצת חזה, אבל כנראה שאיחרתי את המועד, הוא המשיך לצחוק במקום לשמור עלי, גם כשמוט נתקע לי על החזה... 
אני לא מאשים אותו: גם אני חשבתי ששיעורים כגון יוגה ופילאטיס הם לנשים בלבד ואין בהם שום תועלת לגבר הממוצע, אבל ההתפתחות בתחום הפילאטיס לגברים בשנים האחרונות חייבה אותי לרענן את הדעה הקדומה.
 
מה זה בעצם "פילאטיס לגברים?"
שיטת פילאטיס המוכרת כבר לרוב הנשים ונחשבת לספורט נשי, הומצאה למעשה על-ידי ג'וזף פילאטיס - גבר שבגברים. מבנה הגוף שלו היה מאוד רחב ושרירי בפלג הגוף העליון וצר יותר בפלג הגוף התחתון. מבנה גוף זה הביא אותו להמציא תרגילים רבים אשר מבוססים על כך שמרכז הכובד אצל גברים גבוה יותר מאשר אצל נשים ומאפשר הפעלת כח רב של הגו והזרועות. הוא עצמו העיד על שיטתו כמיועדת לגברים יותר מאשר לנשים ואכן, תרגילי הפילאטיס הקלאסיים חשובים עבור גברים בכל גיל,  שכן הם משלבים את שני האלמנטים החשובים ביותר: כח וגמישות.
התרגילים מבוססים על נשיאת משקל הגוף או על התנגדות חיצונית של קפיצים תוך כיווץ שרירים אקסצנטרי שבו השריר מתחזק תוך כדי התארכות. תרגילי הפילאטיס הקלאסיים כוללים עבודה על כל קבוצות השרירים (כולל שרירי החזה, הזרועות, הרגליים וכמובן - שרירי הליבה, הם שרירי הבטן) בצורה מאוזנת. המראה שנוצר הוא חטוב, שרירי וזקוף. 
 
מכוני פילאטיס רבים פונים כיום לקהל הגברים בשיעורים קבוצתיים ייעודיים על-מנת להתגבר על המרכיב הפסיכולוגי-חברתי ולאפשר להם להתאמן בחברת גברים אחרים. יותר ויותר גברים בכל הגילים כבר מבינים כי שמירה על הגמישות חשובה מאין כמוה למניעת כאבים בעיקר בגב התחתון ובוחרים לשלב שיעורי פילאטיס בתכנית האימונים הקבועה שלהם. מאמני כושר רבים לומדים בקורסי הפילאטיס על-מנת להעשיר את ידיעותיהם ולשלב את עקרונות השיטה באימוני חדר הכושר. ספורטאי עילית מכל התחומים משלבים פילאטיס בתכנית האימונים שלהם ומדווחים על שיפור בהישגים. לדוגמא: נבחרת ישראל בג'ודו, קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים שהתאמנה בסניף ירושלים של רשת "דרור רז פילאטיס", שחיינים ורוכבי אופניים.
 
שיעורי פילאטיס לגברים קיימים היום ברוב הרשתות. ברשת "הולמס פלייס" למשל, שיטת הפילאטיס היא של בולדר קולרדו - ובארץ היא ייחודית לרשת.
המומחים של הומלס פלייס פיתחו פילאטיס לרצים. לדברי דגנית סוסקין, מורה לפילאטיס בסניף רעננה, אחוז גבוה של רצים סובלים מפציעות לסוגיהן, כתוצאה משימוש יתר במפרקים ועומס אימונים. במחקר שפורסם במגזין Sports health נמצא שמתוך 24 רצים שנבדקו, 22 סבלו מחוסר איזון ויציבות באגן כתוצאה מחוסר איזון בשרירים המייצבים את האגן. לפיכך נכתבה עבורם, על-ידי מומחים לפילאטיס, תוכנית שבה נתבקשו לבצע במשך שישה שבועות סדרת תרגילים ספציפית. לאחר תקופה זו נרשמה ירידה משמעותית בכאב לאחר ריצה, וכן עלייה של 35%-51% בחוזק השרירים המייצבים את האגן ואת עצם הירך במפרק הירך.
 
את ההתנסות האישית שלי עברתי עם תמי קיס, המנהלת המקצועית של רשת "גרייט שייפ" שפיתחה שיטת פילאטיס חדשה המהווה מעין "כור היתוך" של כמה סגנונות תוך כדי התאמת השיטה למין הגברי. גם תמי הבינה כי גברים רבים נוטים לניוון של שרירי היציבה ושאימון בחדר הכושר בעזרת מכשירים אינו פותר את הבעיה משום שהוא מתבצע לרוב בישיבה (או נטרול של פלג הגוף במאמץ משאר הגוף). הוסיפו לכך אימונים כגון ספינינג שבהם אנו נמצאים בתנוחה כפופה רוב הזמן וקיבלתם אימון משמעותי מבחינת חיזוק קבוצות שרירים גדולות ושריפת אנרגיה - אבל חלש מבחינת חיזוק שרירי היציבה. 
 
הנה כמה נקודות שמייחדות פילאטיס לגברים:
גברים בדרך-כלל פחות גמישים - כלומר מוגבלים לאפשרויות קלות יותר במנחים הדורשים טווחי תנועה גדולים. 
גברים לרוב חזקים יותר ולכן האתגר (מבחינת כח) יהיה גבוה יותר. 
לגברים רבים רגליים חלשות ולפיכך הנם חסרי סבולת שרירית. השרירים התומכים ומקנים יציבות לאגן חלשים וקדמת הגוף תהיה חזקה באופן משמעותי לעומת אחורי הגוף. כמו כן, מרכז הגוף (שרירי הבטן לכל הרבדים), לרוב חלש יותר או לחילופין, חיזוק שרירי הבטן נעשה כיום באופן מזיק וחסר הבנה ומחשבה וגורם להגברת סיכון פציעות גב.
החשיבה להתחיל תכנית core pilates לגברים נוצרה עקב דרישה הולכת וגוברת מצד הגברים המתאמנים בחדר כושר לשיעורים שיתמקדו באיזון, גמישות ושיווי משקל תוך כדי חיזוק מרכז הגוף. ומכאן שהפילאטיס יעיל עבורם יותר משיעורים גבריים "קלאסיים" כמו קיק-בוקסינג למשל.
 
בחזרה לשיעור: בעקבות שיקולים אלו - הנעוצים בהבדלים הפיזיים ולא פחות חשוב, גם במנטליים, עיצבה תמי שיעור מיוחד שעונה לדרישות הגברים ומוביל אותם לתנועה משוכללת יותר ואתלטית יותר, איזון משופר, הפחתת כאבי גב ויכולת טובה יותר לבצע את הפעולות היומיומיות, או לחילופין, הספורטיביות, הן בחדר הכושר והן מחוצה לו: בכדורסל של סופשבוע עם החבר'ה ומשחקי מטקות בים.
השיעור התחיל בעמידה על מזרן ותרגול נשימות, ולאחר מכן - מתיחה של הגוף במנחים שונים. עד כאן הכל היה בסדר. מהר מאד הובילה אותי תמי למנחים בהם משקל גופי נתמך על רגל ויד אחת. השתדלתי לחייך בנונשלנטיות ולבצע את המוטל עלי, אבל כאשר תמי הודיעה לי שעוד מעט החימום מסתיים ונעבור לחלק היותר קשה הבנתי שהסתבכתי ועדיף פשוט להודות שקשה לי ושתוריד את דרגת העומס... 
לקראת סוף השיעור הרגשתי שביצעתי תרגול אפקטיבי, אמנם שונה מעבודת הכח בחדר הכושר אבל בעל משמעות. להבדיל מהתרגילים בחדר הכושר ב-core pilates מתרגלים תנועה. לא מבצעים תרגיל מבודד לשריר זה או אחר אלא עוברים ממנח אחד למשנהו תוך כדי עצירות ותנועות ביניים כגון כפיפות מרפקים במצב סמיכה (עם רגל אחת באוויר כמובן). היתרון הוא חיזוק קבוצות שרירים רבות בצורה מאוזנת בתנועה יעילה ובריאה, בכל המישורים, טווחי התנועה וכיווצי השרירים. השיעור מאופיין בקצב וזרימה, התנועות דינמיות ומתמשכות והשיעור הופך ליחידה אחת הרמונית ומתמשכת.
 
האם השיעור מתאים לכולם?
"בהחלט! השיטה מתאימה לכל גיל וגם למי שסובל מעודף משקל. לא חייבים להתחיל את השיעורים תוך כדי שימוש במשקל הגוף. ניתן להשתמש בעזרים שונים כגוןfitball   אשר מאפשרים את ביצוע התרגילים בדרגת קושי קלה יותר ומספקים מבחר גדול יותר של תרגילים - גם קשים ביותר לביצוע".
חשוב לזכור שכל אחד יכול להפיק תועלת משיעורי פילאטיס: לא רק שהם מתאימים לגברים, אלא אפילו מומלצים לספורטאים שביניכם. הם אינם שיעורי מתיחות ושיקום, כפי שנהוג לחשוב, אלא שיעורים מאתגרים מבחינת כוח וכושר גופני.
 

פילאטיס 













© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!