מושגים

כושר גופני

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום

 
כושר גופני הינו מכלול יכולות של האדם לביצוע מאמצים גופניים שונים בעלי מאפיינים פיזיולוגיים שונים. 

מערכות הגוף הרלוונטיות ומרכיבי הכושר הגופני הינם: 


כוח - מבטא את היכולת להתגבר על משקל המתנגד לכיווץ השריר.

כוח מרבי (RM1): המשקל המרבי עליו ניתן להתגבר פעם אחת.
כוח מתפרץ: המהירות בה ניתן להתגבר על משקל תת-מרבי.
סיבולת כוח: הזמן /מס' החזרות בו ניתן להתגבר על משקל תת-מרבי.

 

סיבולת - מבטאת את יכולתו של אדם להתגבר על עייפות הולכת ומצטברת במהלך פעילות גופנית.
קצרת טווח(אנאירובית): עד 2 דק'
בינונית טווח: לפעילויות פחות עצימות 2-15 דק'
ארוכת טווח: לפעילות ממושכת 15+ דק'
 


מהירות- מבטאת את היכולת לעבור בזמן הקצר ביותר את המרחק שבין 2 נקודות.
מהירות מחזורית: מתבצעת בעזרת תנועה חוזרת ונשנית של הגפיים (ריצה,שחייה...)
מהירות על-מחזורית: תנועה מהירה (אגרוף, סייף...)
 


מערכת הלב-ריאה
כושר אירובי – מבטא את היכולת של הגוף להשתמש בחמצן ע"מ להפיק אנרגיה במסלול האירובי בפעילות תת-מרבית.
סיבולת אירובית: היכולת לפעול פרק זמן ממושך תוך שימוש ברמת חמצן תת-מרבית קבועה בשריר ושמירה על רמת ח.חלב קבועה בו ובדם.
כוח אירובי מרבי (VO2MAX): היכולת לפעול פרק זמן בינוני תוך שימוש ברמת חמצן מרבית/גבוהה עם עלייה ברמת ח. החלב בשריר ובדם.
 


מערכת השרירים
כושר אנאירובי: מתבסס על ביצועי שריר ספציפי בהתאם ליכולתו לבצע משימות קצרות בעלות עצימות גבוהה.
סיבולת אנאירובית: הספק אנאירובי ממוצע, מס' חזרות גבוה
כוח מרבי: הספק אנאירובי מרבי, RM1
 


מערכת עצבית-שרירית
כושר מוטורי – תנועתי, מתבסס על היכולת להפעיל את שרירי הגוף בצורה יעילה עפ"י צורת הגירוי העצבי.

זריזות: יכולת לשנות את עמדת ותנוחת הגוף במרחב מצומצם בזמן הקצר ביותר.
שיווי משקל: היכולת לשלוט בתנוחת/עמדת הגוף.
דיוק: היכולת לשלוט על תנועת הגוף תוך הפעלת הכוח , הכיוון והעוצמה
זמן תגובה: מהירות הפעלת הגוף מרגע הופעת הגירוי ועד התגובה.
הרפיה: היכולת להגיע לרפיון שריר/ קב' שרירים מסוימים במהירות.
 
 
 
מרכיבי הכש"ג הנוטים לבריאות ואיכות חיים – סיבולת לב-ריאה, טונוס שרירים
מרכיבי הכש"ג הנוטים לספורט הישגי – כוח אירובי מרבי, כוח, חוזק, סיבולת שריר, זריזות, מהירות, זמן תגובה ודיוק.
 
המרכיבים המשותפים בין השניים נבדלים ברמת העצימות – סיבולת לב-ריאה,גמישות,שיווי משקל, קואורדינציה והרפיה.

 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!