דיאטת קיימברידג' היא דיאטה מסחרית המוגדרת כדיאטה דלת קלוריות באופן קיצוני  (VLCD). הדיאטה הייתה בשימוש לראשונה  במרפאות לירידה במשקל בבריטניה. בראשית 1980, החלו למכור באופן מסחרי בארצות הברית ובבריטניה את המוצרים הקשורים לתזונה (תערובת אבקה, חטיפים, וארוחות נוזליות). גרסאות שונות של דיאטת קיימברידג' בבריטניה שונות מאלו שנמכרות בארצות הברית. גם בבריטניה ובצפון אמריקה, מוצרי קיימברידג' זמינים רק ממפיצים. לא ניתן לרכוש את המוצרים  בבתי המרקחת או בסופרמרקטים.
 
מדען באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, אלן הווארד, יזם את המחקר שבסופו של דבר הוביל לפיתוח של דיאטת קיימברידג' בשנת 1960. הווארד התעניין בהשמנה כבעיה בריאותית / תזונתית ושאף ליצור נוסחת דיאטה שתאפשר ירידה מהירה במשקל, אשר תספק את צריכת הוויטמינים, המינרלים ויסודות אחרים הדרושים לאדם על בסיס יומי.  הנוסחה הבסיסית אומנם הייתה מוצלחת בעזרה לאנשים במרפאות ההשמנה בבית חולים, אך לא הייתה מעוררת תיאבון במיוחד. בעזרת שיתוף פעולה עם טכנולוגיות מזון, שופר טעם המוצרים. לאחר בדיקה נוספת עם מטופלים במרפאה, דיאטת קיימברידג' שווקה באופן מסחרי בבריטניה בשנת 1984, ארבע שנים לאחר שהייתה זמינה בארצות הברית. בשנת 1985 דיאטת קיימברידג' הפכה זמינה בגרמניה, צרפת ומדינות סקנדינביה, ובשנת 1990 בפולין ובמזרח אירופה. 
 
 
הגרסה הבריטית
שלב ההכנה: הפחתת צריכת מזון בהדרגה במשך שבוע או 10 ימים לפני תחילת הדיאטה. 
לאחר שלב ההכנה, ניתן המינון לשימוש במנות הדיאטה על פי מידות גוף, לגברים ולנשים. הדיאטה מורכבת אך ורק ממנות הדיאטה הנמכרות ואינה מכילה מזונות אחרים למעט  משקאות כגון: מים, לפחות 2 ליטרים  ביום,  תה וקפה מותר, אבל לא כתחליף למים.
לאחר 4 שבועות של מעקב אחר הדיאטה המקורית, ניתן להוסיף מנה בת 100 גרם של דגים רזים או עוף, גבינת קוטג', וחלק מירקות ירוקים או לבנים לארוחות קיימברידג' הבסיסיות, סה"כ  790 קלוריות ליום. במידה ומעוניינים בהמשך ירידה מהירה במשקל ניתן לחזור לשלב הראשוני בדיאטה, כלומר התבססות רק על המוצרים. לשם ירידה מתונה ניתן להתאים את הדיאטה לצריכה קלורית של  1000 או 1200 קלוריות ליום . לשם שמירה על המשקל מומלצת בדיאטה צריכה קלורית של 1,500 קלוריות ליום.
 
 
הגרסה האמריקנית
דיאטה קבועה, מיועדת  לירידה במשקל של 2-5 ק"ג בשבוע. סה"כ 820 קלוריות ליום: 3 מנות מזון ממוצרי דיאטת קיימברידג' בתוספת ארוחה בת  400-קלוריות אשר מורכבת ממזון מלא, מינימום של 8-10 כוסות מים בכל יום. תה וקפה מותר, אבל לא כתחליף למים. 
העוקבים אחר הדיאטה מונחים להמשיך בתכנית עד להשגת המטרה. 
 
 
יתרונות
דיאטת קיימברידג' מציעה ירידה ראשונית מהירה במשקל, הגרסה האמריקנית מציעה גם רשת תמיכה חברתית ותכנית לימוד עצמי המבוססת על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).
 
 
אמצעי זהירות
אנשים הסובלים מהמצבים הבאים:  יתר לחץ דם, מחלת כבד או כליות, סוכרת, או אנשים אשר צריכים להפחית יותר מ 15 ק"ג ממשקל גופם,  צריכים להיוועץ ברופא לפני התחלת הדיאטה  ( או כל דיאטה המוגדרת כדיאטה דלת קלורית באופן קיצוני ). הדיאטה אינה מומלצת לבני נוער מתחת לגיל 16, ספורטאים, קשישים, נשים בהריון או נשים מניקות.
 
 
סיכונים
דיאטות המוגדרות כדיאטות דלות קלוריות באופן קיצוני, מגבירות את הסיכון להתפתחות אבנים בכיס המרה ולהפרעות אכילה. ביקורת נפוצה על דיאטת קיימברידג', שהיא אינה מלמדת  את האדם כיצד לבצע בחירות מזון חכמות או את השינויים באורח החיים הדרושים כדי לשמור על ירידה במשקל. 
 
המצדדים בדיאטת קיימברידג' טוענים שהדיאטה הינה פרי פיתוח מדעי והייתה נתונה למחקר קליני, לעומת זאת, אין מחקרים שנעשו לאחרונה בכתבי עת רפואיים ספציפיים לדיאטה זו. אתר דיאטת קיימברידג' הבריטית מצטט מחקרים מסוף שנת 1990, רובם נוגעים למחקרים שנערכו באנגליה, שוודיה ופינלנד. בנוסף, לא שני החוקרים הבריטיים שפיתחו במקור את הדיאטה ולא המדען האמריקאי שנסח מחדש את המוצרים הבריטיים לשוק האמריקאי בשנת 1984 החלו את הקריירה שלהם כמומחים להפחתה במשקל. 
 
הדעות חלוקות במידה מסוימת בקרב אנשי הבריאות והרפואה בנושא דיאטות דלות בקלוריות כמשטר להפחתת משקל. דעת החוקרים באירופה נוטה להיות חיובית יותר כלפי דיאטות אלו מאשר רופאים בצפון אמריקה. בדו"ח הראשון של כוח המשימה הלאומי למניעה וטיפול בהשמנת יתר, צוין כי "דיאטות דלות בקלוריות נחשבות בדרך כלל בטוחות כאשר הן מבוצעות תחת השגחה רפואית נאותה וכאשר הן ניתנות לאנשים בעלי דרגת השמנה בינונית ומעלה  -  מדד מסת גוף BMI מעל 30 , ויעילותן הינה משמעותית בקידום ירידה במשקל לטווח קצר, אך תחזוקה ארוכת טווח של ירידה במשקל עם דיאטות דלות בקלוריות לא נמצאה כיעילה יותר מאשר דיאטות אחרות לטיפול בהשמנה ".
 

דיאטת קיימברידג' 













© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!