דיאטות לניקוי רעלים הן קבוצה של דיאטות לטווח קצר אשר נועדו לשחרר מהגוף את "הרעלים והפסולת" שהצטברו במשך הזמן. דיאטות אלו מבוססות על תיאורית העיכול והסילוק הנטורופתית, גישה רפואית אלטרנטיבית המדגישה את תפקידה של התזונה בשיקום או ריפוי עצמי של הגוף.
 
באופן כללי, דיאטות לניקוי רעלים שמות דגש על:
צריכה מינימאלית של מזון המכיל חומרים כימיים על ידי בחירה במזון אורגני, או מזון שאינו מעובד. צריכה מוגברת של פירות, ירקות, צמחי מרפא ( חליטות או תוספים ) לשם סיוע בתהליך ניקוי הרעלים. צריכה מוגברת של מזונות ונוזלים שיאיצו את תהליכי מתן השתן והצואה.
 
 
דיאטות לניקוי רעלים ניתן לסווג למספר קבוצות:
1.דיאטות מזון גולמי, המבוססות על ההנחה כי מזונות לא מבושלים מונעים הצטברות של 
   רעלים במערכת העיכול.
2.דיאטות המוגבלות לסוג אחד או שניים מאכלים (לפעמים במצב נוזלי בלבד) לתקופה
   של 10-14 ימים.
3.צום מיצים, המורכב מכמויות גדולות של מיצי פירות וירקות יחד עם מים ותה צמחים.  
4.דיאטות גמילה צמחוניות או חצי צמחוניות, המאפשרות אכילת מגוון דגנים מלאים, ירקות
   מבושלים מאודים, פירות טריים, וכמויות קטנות של חלבון, בשילוב שתייה מרובה של מים
   ותה צמחים בכל יום.
 
מטפלים ברפואה האלטרנטיבית בדרך כלל ממליצים שהזמן הטוב ביותר של שנה עבור דיאטות לניקוי רעלים הינו החודשים החמים ומציעים להתחיל דיאטות לניקוי רעלים בסוף השבוע או בתזמון חופש מעבודה כדי לאפשר זמן למנוחה נוספת במידת צורך. על פי הרפואה האלטרנטיבית יש לבצע את הדיאטה פעם או פעמים בשנה.
 
ספרים רבים כוללים שאלון או רשימת סימפטומים אשר אמורים לעזור לקוראים להעריך האם הם זקוקים לניקוי רעלים. הרשימה הבאה היא טיפוסית; יותר מארבעה תשובות "כן" מציינות שהאדם יכול להפיק תועלת מדיאטות לניקוי רעלים:
 
האם יש לך פעילות מעיים אחת ליום או אחת ליומיים?
האם אתה נוטל תרופות?
האם אתה אוכל בשר יותר מפעמים בשבוע?
האם אתה אוכל מזון מהיר או מזון מעובד?
האם אתה מעשן, או שאתה חשוף לעישון פסיבי?
האם יש לך בעיות כלשהן בעור או במערכת העיכול?
האם אתה שותה אלכוהול?
האם אתה גר בעיר גדולה?
האם אתה שותה מי ברז, קפה, או סודה?
האם שנתך סדירה?
האם אתה מרגיש עייפות כרונית?
 
לפני התחלת דיאטות לניקוי רעלים מומלץ לצמצם באופן הדרגתי במשקאות המכילים קפאין כ 7  עד 10 ימים לפני הדיאטה, מאחר והפסקה פתאומית של משקאות אלה גורם לעתים קרובות לכאבי ראש. כמו כן מומלץ להפחית צריכת מזונות עשירים בסוכר, שוקולד, אלכוהול, מוצרי חלב, מזונות עשירים בשומן, מזונות המכילים חיטה או שמרים, ודגנים המכילים גלוטן. מזונות מומלצים לדיאטות גמילה כוללים פירות וירקות אורגניים טריים, אורז ( אורז חום ואורז בסמטי), דוחן, קינואה, כוסמת , שעועית, עדשים, אפונה ירוקה או צהובה מיובשת, אגוזים, זרעים, שמן זית ותה צמחים. ישנם מטפלים אשר ממליצים עם שימוש בפירות וירקות ואכילת קטניות דלות בחלבון כגון מאש. מומלץ לשתות לפחות שמונה כוסות מים ( לא מי ברז ) ליום בדיאטות לניקוי רעלים. בסופה של הדיאטה לניקוי רעלים, צריך לחזור בהדרגה לתזונה מלאה.
 
 
 
סוגי דיאטות המשמשות לניקוי רעלים
 
דיאטת מזון גולמי
דיאטת מזון גולמי מורכבת ממאכלים שאינם מחוממים מעל 40 מעלות צלזיוס. דיאטות אלו מבוססות על האמונה שלמזון גולמי יש ערך תזונתי גבוה מאחר ומזון שלא חומם מכיל אנזימים פעילים ( אנזים הינו חלבון בעל פעילות ביולוגית, אשר נהרס  בחימום ) המסייעים לעיכול, ומאפשר לאנזימים האחרים בגוף לווסת תהליכים ביולוגיים אחרים. האמונה על פי גישת המזון הגולמי הינה שמזונות גולמיים מונעים השמנה על ידי הפחתת צריכת מזון מופרזת, ותכולת הסיבים הגבוהה שלהם עוזרת לטהר את הגוף על ידי זירוז פעולת מערכת העיכול.
 
צום מיצים
צום מיצים הינו דיאטה בה התזונה היחידה אותה מקבל האדם הינה מיץ פרי או ירק. הכמות המומלצת ליום לשתייה הינה בין ליטר לשני ליטרים של מיץ בנוסף לשש כוסות מים מסוננים חמים. למרות שחלק מצומות המיצים השונים מאפשרים כמות קטנה של ירקות מאודים, ברוב הדיאטות מומלץ השימוש במיצים. יש מטפלים שממליצים שתיית תה צמחים בכל יום, בנוסף למים והמיץ. המיץ חייב להיות טרי, מפירות וירקות אורגניים מעובד דרך מסחטה, יש לשתות את המיץ עד חצי שעה מרגע הכנתו. לא ניתן להשתמש במיצים מסחריים מאחר ועברו תהליך פסטור.
 
דיאטות מונו
דיאטות מונו הן דיאטות הדוגלות לרוב באכילת מזון אחד ( לפעמים שניים או שלושה ), בדרך כלל תפוחים, ענבים, או פרי או ירק או מיץ אחד, לתקופה של 10 עד 14 ימים.
 
 
תוספות לדיאטה לניקוי רעלים
חלק חשוב מתכנית לניקוי רעלים הוא השימוש בחומרים משלשלים או חוקן כדי לנקות את מערכת העיכול התחתונה ( המעי הגס ). הרחקת הפסולת נחשבת חיונית למניעת הצטברות רעלים במעיים וספיגתם במחזור הדם. חלק מהמטפלים האלטרנטיביים ממליצים על תערובות צמחים לניקוי המעי הגס, אחרים מעדיפים מלחים משלשלים, או חוקנים לניקוי המעיים. חוקן הוא הליך שבו כמות גדולה של מים מוחדרת לתוך המעי הגס. רופאים קונבנציונאליים לא ממליצים על שימוש בחוקנים בטענה שהם מיותרים, מבוססים על אי הבנת תהליך העיכול, לעתים קרובות גורמות אי נוחות למטופל ובחלק מהמקרים עלולים להוות סיכון רציני לבריאות.
 
 
יתרונות
יתרונות לכאורה של דיאטות גמילה כוללים רמות גבוהות יותר של אנרגיה, בהירות מנטאלית, יכולת ריכוז גבוהה, עור נקי יותר, שיפור בתהליך העיכול ושינה נינוחה יותר. שיפורים אלה עשויים להיות פשוט בגלל הידרציה טובה, מאחר ודיאטות אלו מעודדות צריכת נוזלים גבוהה. יש אנשים שעשויים לרדת במשקל בדיאטות לניקוי רעלים, אך ירידה במשקל לא צריכה להיות המטרה העיקרית של ביצוע הדיאטה.
 
 
אמצעי זהירות
מומלץ להימנע מדיאטת ניקוי רעלים במקרים הבאים: נשים הרות או מניקות, ילדים, חולי סוכרת, היפותירואידזם, מחלות לב, אנורקסיה או בולימיה נרבוזה, מחלת כליות או כבד, כיב קיבה, תפקוד חיסוני לקוי, אפילפסיה, סרטן, מחלה סופנית, זיהומים פעילים, או קוליטיס, אנשים שנמצאים בתת משקל, אנשים שעברו ניתוח או טיפול לכוויות קשות לאחרונה. 
 
במידה ובמהלך דיאטת ניקוי רעלים מורגשת חולשה או סחרחורת, קצב לב חריג, בחילה או הקאות, או שיש סימנים של לחץ דם נמוך, יש להפסיק את הצום ולהתייעץ עם  רופא.
 

דיאטה לניקוי רעלים