אוכל יכול לספק לנו נחמה, את העובדה הזו אנו לומדים כבר בילדות. מה עושים הורים פעמים רבות כאשר ילדיהם בוכים או כשרע להם? נכון, מציעים להם דבר מתיקה.
 
כאשר אנו מתבגרים אנו לא מרשים לעצמנו לפרוק את הרגשות שלנו באותה העוצמה בכל פעם שאנו מרגישים עצובים או מתוסכלים, אבל אנו זוכרים את הנחמה שמגיעה עם האוכל.
 


לא כל אכילה היא אכילה רגשית.
אם אתם מדי פעם אוכלים מזונות מתוקים / מלוחים  / מזונות עתירי שומן  - על מנת ליהנות מטעמם, זוהי לא אכילה רגשית. זה טבעי לרצות ליהנות מקינוח טעים במסעדה או ארוחת ערב או מחטיף בשעת לילה מאוחרת.  
 
אכילה רגשית מתייחסת למעגל קסמים שלילי, בו אנו מוצפים ברגשות / קונפליקטים פנימיים אשר אנו לא רוצים להתמודד אתם באותו הרגע, אלא רק לגרום להם "להיעלם" על ידי אכילה.
 


למה מדובר במעגל קסמים שלילי?
כאשר אנו מרגישים עצובים, מתוסכלים, מאוכזבים ( למי אין ימים כאלו? ) אנו מרגישים למעשה מועקה נפשית. ישנן מספר דרכים לברוח ממנה, דרכים קיצוניות כרוכות בשימוש באלכוהול וסמים, אך דרך אחת פשוטה הינה אכילה. כאשר אנו אוכלים מזונות שטעימים לנו – לרוב שילוב של סוכר ושומן, אנו גורמים לעליה של נוירוטרנסמיטרים – מוליכים עצביים במוח, כגון דופמין, סרוטונין ואנדורפינים. עליה ברמת האנדורפינים והדופמין בעיקר גורמת לנו לתחושת הנאה ומטשטשת את תחושת המועקה, אולם מדובר בהשפעה זמנית.
 
בדרך כלל לאחר כל מקרה של אכילה רגשית מגיעה החרטה וצפים שוב רגשות תסכול, הסיבה:
אכילה הינה רק גורם מטשטש ואינה פותרת את הסיבה האמתית לתחושת המועקה. האכילה היא למעשה סוג של "פלסטר" לפרק זמן קצר.
בנוסף, בדרך כלל במקרים כאלו אוכלים בכמות מוגזמת מזונות אשר פוגעים בנו ומחבלים בהשגת המטרות שלנו – ירידה במשקל וניהול אורח חיים בריא ומאוזן. מה עושים כאשר ההתניה לתחושת מועקה הינה אכילה? אוכלים! 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
איך מטפלים באכילה רגשית?

דבר ראשון צריך להכיר בבעיה.
על מנת שתוכלו לזהות את עצמכם כאכלנים רגשיים, ענו על מספר שאלות:
 
• האם אתם אוכלים כמות גדולה יותר של מזון מאשר תכננתם או אוכלים ארוחות אשר אינן כלולות בתפריט שלכם כאשר אתם מרגישים לחוצים?
 
• האם אתם אוכלים גם כאשר אינכם רעבים או אף כאשר אתם מרגישים מלאים לגמרי?
 
• האם אתם מתגמלים את עצמכם עם מזון?
 
• האם אוכל גורם לכם לתחושת בטחון? האם אתם מרגישים שהאוכל הוא "חבר"?
 
• האם אתם מרגישים חסרי יכולת שליטה כאשר אתם בסביבת אוכל באירועים או כאשר יש אוכל בשפע?
 
• האם אתם מכורים למזונות מסוימים?
 


נסו לזהות בהרגלי האכילה שלכם את המאפיינים הבאים:
 
• תחושת רעב פתאומית ודחף בלתי נשלט לאכילה.
 
• דחף לאכילת מזון מתוק ושמן או מלוח ושמן – שוקולד, מאפים, עוגות, חטיפים מלוחים, מאפים מלוחים, ג'אנק פוד ועוד.
 
• מוצאים את עצמכם אוכלים כמויות גדולות של מזון מבלי ששמתם לב לכך.
 
• אכילה בצורה לא מסודרת – אכילה מהסיר, אכילה מהאריזה / קופסה – למשל אכילת ממרח שוקולד מהצנצנת עם כפית...
 
• רגשות אשם לאחר אכילה.
איך מתמודדים עם אכילה רגשית?
לאכילה רגשית מספר סיבות, יכול להיות שמדובר בסיבה שעדיין לא ברורה לכם ונמצאת בתת מודע, לדוגמה: סיבות הקשורות לילדות, אירועים שהשאירו בכם צלקות נפשיות, דימוי גוף שלילי, הענשה עצמית ועוד.

הגורמים לאכילה רגשית מהווים את התשתית,  אך ישנם טריגרים לאכילה רגשית – אלו גורמים להתפרצותה מפעם לפעם וחשוב לזהותם.
 
זיהוי טריגרים רגשיים: נסו לזהות אלו סיטואציות גורמות לכם לאי נוחות. אלו יכולות להיות סיטואציות המתרחשות בעבודה, בחיים האישיים עם חברים ובני משפחה.
 
במידה ויש לכם רשימה של גורמים לאכילה רגשית, נסו לחשוב על התדירות בה אתם נתקלים בהם ועל דרכי התמודדות מלבד אכילה - למשל, במקרה של חוסר פרגון במקום העבודה או מריבה עם בן משפחה – מה אתם יכולים לעשות מלבד לגשת לאוכל.
פעילות גופנית, מדיטציה או שיטות להרגעה עצמית עשויים לגרום לכם להסיט את המיקוד מהאוכל.
 
אם מצאתם ששיטות אלו אינן יעילות עבורכם ( אולי לא בשלב ההתחלתי ) מומלץ להכין רשימה של ארוחות מרגיעות אבל בריאות – למשל, מתוק יכול להיות יוגורט עם גרנולה במקום שוקולד, טוסט מפנק יכול להחליף פיצה או מאפים עתירי שומן, פרוסת לחם עם טחינה גולמית וסילאן יכולה להחליף שוקולד ואם הגעתם לדרגה שתכינו לעצמכם סלט ירקות מפנק, הרי שאתם כבר מאסטרים!!!
אלו מיומנויות של מחשבה שניתן לסגל עם הזמן.
 
ברגע שתצליחו להתמודד עם מצבים אלו על ידי ויסות האכילה, תרגישו תחושת הישג ושליטה – תשברו את מעגל הקסמים. 
כלים לטיפול
כלים פסיכולוגיים - סדנאות למודעות עצמית, שיחה עם איש מקצוע, רכישת כלים כגון דימיון מודרך, יכולים לעזור לכם לזהות את הסיבות לאכילה ולהתמודד אתה מבחינה רגשית. זכרו אכילה רגשית היא רק הסימפטום ולא הגורם הראשוני, כמו שפעמים רבות כאבי ראש הינם סימפטום של בעיה אחרת בגוף ואם נקח אקמול בכל פעם שכואב לנו הראש לא נוכל לפתור את עצמנו מהבעיה העיקרית אלא רק נגרום להקלה זמנית.


כלים תזונתיים - זה התפקיד שלנו. נשמח אם תשתפו אותנו, אנו נוכל להציע לכם דרכי התמודדות עם אכילה רגשית על ידי הצעת חלופות יצירתיות ומפנקות -  לאוכל "המזיק", איזון התחושה שיצאתם מהמסלול והצעת דרכי "איפוס" וחזרה מהירה לשליטה, ליציבות ולהשגת המטרות שלכם. 



לבריאות ואיכות חיים.

אכילה רגשית

טיפים

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום