אחד האירועים החברתיים החביבים על הישראלים הינו אכילה "על האש" או הגדרתו היותר אסטטית  - ברביקיו.
 
יש משהו  באירוע הזה שגורם לאנשים לאכול כמויות גדולות באופן משמעותי בהשוואה לארוחות "רגילות" אשר מתרחשות בסיטואציות כמו מסעדה או אירוח ביתי.
 
קשה להצביע על הסיבה המדויקת אבל אנסה להעלות מספר השערות למה אכילה על האש גורמת לאנשים לאכול יותר מ – 2000 קלוריות רק בארוחה הזו:
 
• מדובר בהפקה, לוקחים את הזמן וחוגגים שעות.
• המנגל פועל שעות והגחלים לוחשות לכם לשים עוד שפוד או קבב לצלייה.
• קניתם כמויות היסטריות של בשר – מה  לא תאכלו?
• איתור "קליינטים פוטנציאלים" – אם יש בסביבה מישהו שמשדר שנשאר מקום לעוד כמה  ביסים, יהיה מישהו אחר שיפרגן לו או לה...
• האוכל באמת טעים!!! 
 


כמה אירוע כזה עשוי  לעלות לנו? 
אנסה לחשב את עלות החגיגה לפי תרחיש מבצעי של הקרניבור המצוי:
 
סטייק אנטרקוט בינוני– לפחות 300 גר'  =  790 קלוריות.
סטייק פרגית בינוני  / 2 שפודי פרגיות – לפחות 200 גר' = 300 קלוריות.
קבב כבש – לפחות 3 יחידות –לפחות 150 גר' = 350 קלוריות.
פיתות – לפחות 2 = 540 קלוריות.
חומוס  / טחינה – 4 כפות גדושות – לפחות 160 גר' = 512 קלוריות.
סלט ירקות מתובל בכף שמן לסועד = 130 קלוריות.
שתייה – לפחות 3 כוסות משקה ממותק = 280 קלוריות.
קינוח  - משתנה, פה נפרגן = 250 קלוריות.
בקבוק בירה – 150 קלוריות.
 
סיכום סופי – 3302 קלוריות בממוצע.
 
נשמע לכם מוכר?
 
אוקי, בהנחה שעכשיו אתם לאחר שלב ההלם ושואלים את עצמכם, מה לא נהנה? לא נחיה? נאכל כל הזמן לחם קל?
 
התשובה  - אפשר לאכול על האש ולהישאר בחיים ( הכוונה בלי עליה באחוזי שומן ).
 


איך נהנים וגם שומרים על הגזרה?
כלל ראשון – המנטרה שלי לכל אירוע, אל תגיעו רעבים!!!
אם תגיעו רעבים תאכלו כמויות גדולות בהרבה ממה שתכננתם לאכול.
 
כלל שני – תתכננו את האכילה שלכם באירוע. אציג תרחיש סביר שרוב האנשים יכולים לאכול לפיו, לשבוע ולסיים את הארוחה בהרגשת מנצחים – גם תיהנו וגם תסיימו את האירוע בהרגשת סיפוק, תחושת חיוניות ובריאות - להבדיל מתחושת "התפוצצתי אני לא מסוגל לזוז, אלוהים מה עשיתי, הלכה הדיאטה, הלכו החיים, צריך עכשיו לצום שבוע וכו'..."
 

איך עושים את זה?
תאכלו לפני היציאה לאירוע, פרוסת לחם עם גבינה, מנת פרי עם שקדים או גביע יוגורט.
לאלו מכם שלא  שותים  - תדאגו לא להגיע מיובשים ותשתו לפני האירוע – צמא מתפרש לרוב כרעב.
 
תתחילו את הארוחה עם מנת בשר רזה ככל האפשר – למשל חזה עוף או 2 שפודי פרגיות.
אפשר לאכול סטייק –  נסו חתיכה קטנה יחסית – 200 גר'.
 
לגבי פיתות – נסו להסתפק בפיתה אחת או אפילו חצי פיתה עם כף גדושה של חומוס.
 
תשאירו את הקבב  / קציצות הבקר לסוף הארוחה – מעין קינוח של בשרים – נסו להסתפק ב – 2 יחידות.
 
אכלו ירקות לאורך כל הארוחה – לא רק בפיתה, אלא  מנת סלט סבירה.
 
תדאגו שבארוחה יהיו משקאות דיאט – שימו לב, לא  משקאות קלים! משקאות קלים עשויים להכיל בין 20 – 40 קלוריות ל – 100 מ"ל או בין 40 – 80 קלוריות לכוס.
 
לאוהבי הבירה – נסו להסתפק בבקבוק אחד!
 
תאכלו קינוח.
 

תרחיש סביר: 
סטייק אנטרקוט מנה קטנה– לפחות 200 גר'  =  521 קלוריות.
סטייק פרגית בינוני  / 2 שפודי פרגיות – לפחות 200 גר' = 300 קלוריות.
קבב כבש – לפחות 2 יחידות –לפחות 80 גר' = 230 קלוריות.
פיתות  -  רצוי לא יותר מאחת =  270 קלוריות.
חומוס  / טחינה – 2 כפות גדושות – לפחות 80 גר' = 256 קלוריות.
סלט ירקות מתובל בכף שמן לסועד = 130 קלוריות.
שתייה – משקה דיאט = 1 קלוריות.
קינוח  - משתנה, פה נפרגן = 250 קלוריות.
בקבוק בירה – 150 קלוריות.
 
סיכום סופי – 2107 קלוריות בממוצע.
 
 
 
תרחיש צדיקים:
סטייק פרגית בינוני  / 2 שפודי פרגיות – לפחות 200 גר' = 300 קלוריות.
קבב כבש – יחידה –לפחות 40 גר' = 115 קלוריות.
פיתות  - חצי פיתה =  135 קלוריות.
חומוס  / טחינה – כף – לפחות 40 גר' = 125 קלוריות.
סלט ירקות מתובל בכף שמן לסועד = 130 קלוריות.
שתייה – משקה דיאט = 1 קלוריות.
קינוח  - משתנה, פה נפרגן = 250 קלוריות.
 
סיכום סופי – 1055 קלוריות בממוצע.
 
 
 
לסיכום:
אפשר ליהנות בחג מארוחה על האש, לא צריך להתנזר ולאכול בצד סלט ירקות.
התנהגות מחושבת תמזער עלויות קלוריות ותעזור לכם לשמור על המשקל בחג.
 
את עודף הקלוריות תדאגו לשרוף על ידי ביצוע פעילות גופנית ולא  על ידי קיזוזים של ארוחות ביום שאחרי – שלרוב מובילים ליציאה מדפוס אכילה מסודר ובריא.
 
אם תגלו שמשקלכם עלה ביום שאחרי בקילוגרם או יותר – לא להילחץ – מדובר בעיקר בעליה מהירה בעקבות אגירת נוזלים ( מלחים ופחמימות צוברים נוזלים בגוף ), המשקל ירד לאחר יום או יומיים.
 
 
חג שמח ומהנה.












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!

אכילה על האש בחגים

טיפים

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום