© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
כתבות ומאמרים אחרונים באתר

איך נתמודד עם התקררות או שפעת

לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ – 200 זנים שונים של וירוסים עשויים לגרום לתופעות המוכרות לנו כשפעת: שיעול, גרון כואב, כאב ראש וחולשה, כאשר הוירוס "המככב" הינו Rhinovirus. מאחר ואנטיביוטיקה אפקטיבית רק כנגד חיידקים, אנשים פונים לטיפול ולמניעת שפעת למזונות ותוספי תזונה שונים, לחלקם יש תופעות לוואי שכדאי להכיר. בכתבה זו נסקור מספר שיטות לטיפול ולמניעת שפעת. 
המידע בכתבה אינו מחליף התייעצות או בדיקה על ידי רופא.
 
אם יש לכם את הסימפטומים הבאים, כנראה חליתם בשפעת:
 
חולשה כללית.
כאב ראש.
גרון כואב.
שיעול.
התעטשויות.
גודש באף.
 
עם בוא החורף, אנשים פונים לעזרים טבעיים על מנת למנוע, לטפל או לקצר את משך השפעת.
בכתבה נסקור מספר מזונות ותוספי תזונה אשר אמורים להוות טיפול כנגד השפעת, חלקם אינם מזיקים, חלקם יכולים לעזור וחלקם אינם מומלצים. חשוב לציין שגם למזונות וגם לתוספי תזונה עלולים להיות תופעות לוואי והתנגשות עם תרופות, כך שבמקרה של שפעת, אל תרוצו ותיקחו כל מה שטבעי, תזכרו, טבעי עלול להיות גם מסוכן.
 

 
TLC -  tender loving care  
הטיפול הבסיסי צריך להיות מנוחה, לשכב בבית עם מרק חם, תה והמון נוזלים. מה שמאריך לפעמים את משך המחלה היא העובדה שכאשר היא מתחילה אנו לרוב ניקח סוג של אקמול וננסה להמשיך במרוץ החיים. אז תנוחו ותנו למערכת החיסון שלכם לעשות את העבודה.
 


ויטמין C  
למרות שויטמין C מוכר כתרופה להתקררות או שפעת, מחקרים מראים ששימוש בויטמין C אינו יכול לרפא שפעת או התקררות. מספר מחקרים הראו תוצאות סותרות לגבי יעילות השימוש בויטמין C  למניעת שפעת, חלק מהמחקרים הראה ששימוש בויטמין C עשוי לקצר את משך המחלה ולהפחית בעוצמת הסימפטומים שלה אולם ישנם מחקרים אשר לא הראו שום שינוי במהלך המחלה גם כאשר נטלו המשתתפים כמות גדולה של ויטמין C.
 
מומלץ או לא  - אפשר להשתמש בויטמין C.  במינון סביר ויטמין C נחשב בטוח וללא תופעות לוואי. רוב התוספים הנמצאים על המדפים מכילים מינון שבין 1000 – 500 מ"ג למנה. גוף האדם צריך פחות מ – 100 מ"ג של ויטמין C ליום, מאחר וויטמין C מסיס במים, היתר מופרש בשתן.
לפני שאתם פונים לשימוש בתוספי תזונה, כדאי לזכור שפלפל אדום טרי מכיל כ -  350 מ"ג של ויטמין C, תפוז ממוצע כ – 90 מ"ג, ירקות ופירות טריים מכילים את הויטמין, כך שתזונה בהחלט יכולה להוות את האמצעי היעיל לקבלתו. ויטמין C רגיש לחימום, שימור ממושך, ריסוק וחשיפה לאוויר. הכנת שייק מפירות וירקות תגרום להרס של יותר מ – 50% מכמות הויטמין C הנמצא בהם, מאחר וחימום הורס חלק גדול מכמות הויטמין C גם מרק ירקות אינו אופציה, אכלו את הפירות והירקות הטריים.
 
תופעות לוואי – במידה ובחרתם בתוסף ויטמין C, כדאי שתיקחו בחשבון את העובדות הבאות:
לאנשים הסובלים מיתר חומציות בקיבה  - מומלץ ויטמין C שאינו חומצי – אסטר ויטמין C.
ויטמין C הופך בעודף לחומצה אוקסלית, בכמות גדולה  - מעל 2000 מ"ג ליום ובשימוש ממושך ( ללא קשר לשפעת או התקררות, יש אנשים המאמינים שנטילת ויטמין C בכמות גדולה הינה ערובה להגנה מפני מחלות )  ויטמין C עשוי לגרום להיווצרות אבני כליה מסוג אבני סידן אוקסלט.
לויטמין C קיימות אינטראקציות עם תרופות לטיפול בסרטן, דילול דם ותוספי מזון כגון כרום ונחושת.
 
שורה תחתונה – מומלץ להשיג ויטמין C מהמזון. במידה ובחרתם תוסף, קחו מינון סביר, לא יותר מ – 500 מ"ג. אם לא יועיל לא יזיק. במידה והנכם נוטלים תרופות כל שהן או סובלים מבעיה בריאותית כל שהיא, תתייעצו עם הרופא שלכם.
 

 
אבץ 
לאבץ יש מספר רב של תפקידים חשובים בגוף האדם, בניהם שכפול ה – DNA והשפעה  על חלוקה והתמיינות תאים. לאבץ יש השפעה על תפקוד מערכת החיסון. אבץ נמצא בכמות גדולה במזונות מהחי כגון: בשר בקר בעיקר, אך גם בעוף, ביצים ומוצרי חלב. במזונות מהצומח: בדגנים מלאים וקטניות, גרעיני דלעת, אגוזי קשיו, אם כי שיעור ספיגתו נמוך יותר בגלל חומרים אשר קושרים את האבץ, כגון חומצה פיטית.   
 
תופעות לוואי - חשוב לזכור שעודף אבץ יכול ליצור רעילות כבר במינונים הנחשבים לסבירים. הסימפטומים של מחסור באבץ דרך אגב דומים לסימפטומים בעודף באבץ – ירידה בתפקוד מערכת החיסון והפרעה בתפקוד מערכת העצבים.
תופעות לוואי נוספות: טעם מתכתי בפה, בחילות, הקאות.
לאבץ יש אינטראקציות עם מספר רב של תרופות בניהן סוגים שונים של אנטיביוטיקה.
 
מומלץ או לא – שימוש בתוסף אבץ יכול לעזור רק במקרה הבא – מחסור תזונתי באבץ. מאחר ובדרך כלל בדיקות דם אינן בודקות את רמת האבץ בדם, לרובנו אין דרך לדעת האם גופנו נמצא במחסור ( נשירת שיער עשויה להצביע אם קיים מחסור, אם כי ישנן כמובן סיבות מגוונות לנשירת שיער ).
גוף האדם צריך כ – 11 מ"ג אבץ ליום, במידה ובחרתם בתוסף אבץ, אל תעברו מינון של 22 מ"ג ליום. לא מומלץ ליטול תוסף אבץ לתקופה ממושכת – יותר ממספר שבועות.
 
 
 
שום 
אכילת שום טרי או נטילת תוסף שום עשויה להיות יעילה לטיפול ביתר לחץ דם, נגעי עור אשר נגרמים מפטריות וכטיפול מניעתי למחלת הסרטן. למרות התמיכה המדעית שמקבל השום, במקרה של טיפול בשפעת או התקררות, למדע אין המלצה ברורה, מספר קטן של מחקרים הראה ששימוש בשום מנע או קיצר את משך המחלה, מחקרים אחרים הראו חוסר השפעה.
 
מומלץ או לא  - לרוב האנשים שום או תוספי שום נחשבים כבטוחים לשימוש.
 
תופעות לוואי – השימוש בשום אינו מומלץ לאנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם, לאנשים אשר אמורים לעבור ניתוח, מומלץ להפסיק לאכול שום או לצרוך תוספי שום כשבועיים לפני מועד הניתוח.
לשום אינטראקציות עם מספר תרופות בניהן: תרופות לדילול דם, שחפת, גלולות למניעת היריון אשר מכילות אסטרוגן ועוד. לנשים הרות ולילדים לא מומלץ לצרוך שום בכמות גדולה.
 
שורה תחתונה – אם לא יועיל לא יזיק. במידה והנכם נוטלים תרופות כל שהן או סובלים מבעיה בריאותית כל שהיא, תתייעצו עם הרופא שלכם.
 
 
 
אכינצאה
למרות שמה של האכינצאה כתרופה להתקררות ושפעת, המדע אינו מספק ראיות לכך. מחקרים מראים חוסר יעילות או תוצאות סותרות, חלקם מראים על תוצאות חיוביות בהפחתת סימפטומים של התקררות וקיצור משך המחלה וחלקם אינו מראה על השפעה חיובית. קיימים מספר זנים של אכינצאה, במינונים שונים, כך שקשה להסיק מסקנה לגבי יעילות זן מסוים במינון מסוים.
 
תופעות לוואי
אלרגיה - אכינצאה עשויה לגרום לאלרגיה. אנשים אשר סובלים מאלרגיות למשפחת האמברוסיה  ragweed family - צמחים ממשפחת המורכבים, צריכים להימנע משימוש באכינצאה.  
כאבי ראש.
בחילה.
סחרחורות.
כאבי שרירים.
השימוש באכינצאה אינו מומלץ לאנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות  - מחלות בהן מערכת החיסון מזהה חלק מרקמות הגוף כגורם זר ותוקפת אותן וכן אינו מומלץ לנשים הרות.
 
שורה תחתונה – אם לא יועיל לא יזיק. במידה והנכם נוטלים תרופות כל שהן או סובלים מבעיה בריאותית כל שהיא, תתייעצו עם הרופא שלכם.
 

 
תה ירוק
הרבה אנשים אינם מודעים לעובדה שתה ירוק והתה השחור שאנו שותים הם בעצם אותו הצמח – קמליה סיננזיס  - Camellia sinensis . התה הירוק הוא הגרסה הלא מחומצנת והבריאה יותר. מחקרים מראים ששתיית תה ירוק עשויה לעשור לגוף במלחמה בזנים של וירוסים
 influenza viruses: A, B  ועשויה להקל על גודש באף.
 
מומלץ או לא - באופן כללי, שתיית תה ירוק נחשבת כאחד האמצעים לטיפול בהתקררות או שפעת ועשויה לקצר את משך המחלה ולהקל על הסימפטומים של המחלה.
 
תופעות לוואי – תה ירוק מכיל קפאין ותאופילין , שאינם מומלץ לילדים ונשים הרות בכמות גדולה. לתה אינטראקציות עם מספר תרופות, חלק מתרופות לטיפול באסטמה, סוגים שונים של אנטיביוטיקה ועוד.
 
שורה תחתונה – מומלץ לשימוש, במידה והנכם נוטלים תרופות כל שהן או סובלים מבעיה בריאותית כל שהיא, תתייעצו עם הרופא שלכם.
 
 
 
 
לסיכום:
כל האמצעים הטבעיים לטיפול בהתקררות או שפעת, אינם חד משמעיים, כולם מציעים יכולת מסוימת להקלה וקיצור משך המחלה. אין אמצעי אשר יכול להבטיח מניעה.
במידה והתקררתם או חליתם אתם יכולים כמובן לנסות שיטות טבעיות, רק קחו בחשבון את תופעות הלוואי המצוינות.
 
חורף חמים ובריא.

כתבות בנושא תזונה