אוהב להיות בבית

אם אתם בעד שמירה על הכושר, אבל נגד מכוני-כושר שצריך להתלבש לקראתם, ללכת או לנסוע אליהם - ואז לחכות בתור עד שהמכשיר הרצוי יהיה פנוי, ליאור שנהב מזכיר לכם שאפשר לשמור על הכושר גם בלי לצאת מהבית. לא תאמינו,אבל מדובר גם באימון הזול ביותר, כלומר - בתנאי שיש לכם חדר מיותר בבית
 
 
הלחץ של החיים, כמו שאנחנו יודעים, הוא לא ממש בריא לנו וכבר למדנו שבמרוץ המטורף צריך לקחת מדי פעם קצת אוויר לנשימה ואז להמשיך, אבל מה לעשות כשהפער בין המצוי לרצוי לפעמים גדול מדי? אפשר פשוט לוותר, כמו חלק גדול מהאנשים, אבל אפשר גם להחליט שעצם קיומו של הפער, לא אומר שלא צריך לשאוף לצמצם אותו ככל שניתן. עכשיו אני רואה שרק מהדיבור הסמי-רוחני הזה, מתחיל לבלוט לכם הווריד במצח. אז אל תדאגו, וויפאסנה זה לא בעמודים שלנו. אנחנו בעניין של כושר גופני, במיוחד עבור אלו שגם עשרים וארבע שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע לא מספיקים להם כדי להגיע אל חדר-הכושר.
 
אימון יעיל בחדר הכושר, גם במתכונת המצומצמת ביותר, יכלול חצי שעה של פעילות אירובית ועוד חצי שעה של תרגילי כוח, או במילים אחרות: אפילו שעת פעילות אחת באינטנסיביות גבוהה, יכולה לתת מענה לצורך שלכם בשריפת שומן ועיצוב הגוף, כמובן שרק עם תוכנית אישית שמותאמת לפי המטרות והמיומנות של המתאמן. 
 
גם כשחדר הכושר ממוקם בסמוך לביתך, הרי ששעה של אימון נטו, ביחד עם המעבר לביגוד נכון לפני, מקלחת קטנה אחרי, הליכה או נסיעה, חנייה - ובעיקר המתנה למכשיר הרצוי שיתפנה, עלולה בקלות להביא את כל הסיפור לשעתיים. זאת אולי הסיבה לכך שהאימונים הביתיים הפכו בזמן האחרון לצורת פעילות-גופנית שהולכת וצוברת תאוצה. 
 
היתרונות של אימון בחדר הכושר הביתי הם רבים - וחלקם עשוי להפתיע:
 
חסכון בזמן: אין צורך בהמתנה או ברישום מוקדם כפי שנהוג בחדרי הכושר, דרך החיסכון של זמן ההגעה למכון וממנו.  
 
אווירה: נעימה ואישית - שלא כמו בחדרי הכושר בהם הריחות והמוסיקה עלולים להפריע, האימון הביתי מאפשר למתאמן לשמוע את המוסיקה האהובה עליו, לכוון את המזגן לטמפרטורה הרצויה והנעימה לו וללבוש את הבגד הנוח לו ביותר, ללא כל חשש איך יראה בעיני הסביבה. אמנם חלק גדול מהפעילות חדר הכושר נסובה סביב האינטראקציה החברתית בין המתאמנים, אבל בעוד שיש אנשים שעבורם הפעילות החברתית חשובה לא פחות מהפעילות הגופנית, יש רבים שמתקשים למצוא את עצמם בסביבת חדר-הכושר.
 
חסכון משמעותי בכסף: אין ספק שבטווח הארוך אימון הכושר הביתי הוא הזול ביותר. אמנם דרושה השקעה התחלתית לרכישת ציוד והכוונה מקצועית לקביעת תוכנית אימונים, אבל מנוי לחדר כושר הוא הוצאה גבוהה וקבועה למשך כל תקופת הפעילות.
 
קובי ביתן, מוסמך וינגייט בחינוך גופני ויועץ מכירות והדרכה של מותג טכנוג'ים המיובא ע"י "אגנטק בריאות וספורט", מעניק את הטיפים ההכרחיים להקמת חדר כושר ביתי: 
חשוב להקפיד לעצב את חדר הכושר באופן שיהיה נעים לשהות בו. אווירה נעימה מגדילה את הסיכוי להתמיד בפעילות הגופנית. חשוב לבדוק את מידת האוורור של החדר המיועד ובמידה ולא מדובר בחדר פתוח עם חלונות (יש בתים שבהם משתמשים לצורך הקמת חדר הכושר בקומת-המרתף או בממ"ד) מוטב לדאוג למזגן או מאוורר. גם אם אתם חובבי מוסיקה קלאסית, הרי שבחדר הכושר מומלץ לבצע פעילות עם מוסיקה קצבית בווליום גבוה. כדי לא לגרום טרדה ליתר בני-המשפחה, מומלץ לדאוג לתקרה או קיר אקוסטי. 
 
 
הטיפים החשובים לרכישת מכשירי הכושר:
 
חשוב לבדוק מי החברה שמייצרת את המכשירים. השוק מוצף בחברות שונות שמוכרות מכשירים ברמות משתנות של איכות ומחיר. מומלץ לבדוק בקפידה את שם היצרן ואת היבואן. מעבר לעובדה שכדאי לרכוש מוצר איכותי שיהיה עמיד לאורך שנים, יש לדעת שהחברות הידועות מעניקות למכשירים מתוצרתן אחריות ואפשרות של ביטוח המכשיר.  
 
מומלץ להיוועץ עם המוכרים או נציגי החברות מבעוד מועד, לא כל מכשיר יתאים לכל מתאמן, יש מקרים שבהם לא מוכרחים לקנות דווקא את הדגם החדיש והיקר ביותר - ולעומתם מקרים שבהם מי שיקנה בזול - עלול לשלם ביוקר.
 במקביל למכשירים המקצועיים, רצוי להתאבזר בציוד נלווה שמטרתו העיקרית היא להשלים את האימון ולהפוך את חדר הכושר למקום מהנה שיגרום לרצות להתאמן בו עוד ועוד. 
 
להלן רשימת הציוד הנלווה המומלץ ביותר:
 
מזרן  שמשמש כבסיס לתרגילי בטן ומתיחה.
כדור פיזיו שמתאים מאוד לתרגילי התנגדות המחזקים את שרירי הבטן ושרירי האגן.
שעון כושר שישמש להגדרת מטרות האימון, לבקרה ומשוב שיתרמו להשגת תוצאות טובות יותר באימון.
 
גם אם אין לכם חדר שלם להקצות לטובת העניין, אתם עדיין יכולים להכניס הביתה הליכון וזוג של משקוליות יד, רצוי כאלה שניתן לשנות בהן את המשקל. תשמחו לדעת בוודאי כי ניתן לבצע בתנאים אלו מספר רב של תרגילים, הקפידו להיעזר במדריך שיבנה לכם תוכנית אימונים המתאימה לסוג הציוד שברשותכם. 
גם מי שלא אוהב, או לא יכול להרשות לעצמו הדרכה-אישית על בסיס קבוע (מה גם שהתענוג אינו זול) מוטב שיפנה למדריך-כושר, לפחות לצורך הרכבת תוכנית אימונים אישית-ומאוחר יותר, אחת לפרק זמן שהוגדר מראש, לשם בדיקת התוצאות ושינוי בתוכנית בהתאם להתקדמות.
 
אחת הבעיות היא שמירה על המוטיבציה, ולא רק בבית, אלא גם בחדרי הכושר. כולנו מכירים מנויים יקרים שנוצלו במשך חודש-חודשיים ונזנחו, או הליכונים שהפכו לקולבים...
על-מנת לשמור על מוטיבציה גבוהה מומלץ לבצע את הפעולות הבאות: 
 
מומלץ להתאמן עם תוכנית אימונים מסודרת ולהחליפה פעם בחודש או בכל פרק זמן קבוע אחר, במיוחד אם אתם נוטים להשתעמם בקלות. 
הציבו לעצמכם מטרות ריאליות לטווח הרחוק ולטווח הקצר, אותן אפשר להגשים תוך מספר שבועות: אם למשל אתם שואפים להשיל כעשרה קילוגרם ממשקלכם,  זוהי מטרה לטווח רחוק, מוטב להתחיל עם מטרה לטווח קצר יותר, למשל של הפחתת קילו או שניים כל פעם. 
נסו להתאמן במסגרת: הזמינו מדריך פעם בשבועיים או שלושה לאימון אישי על-מנת שיבדוק את קצב ההתקדמות שלכם ויבצע מדידות: שקילה, היקפים ועוד, וכן לעדכון של תוכנית האימונים. כמובן שמי שיכול להרשות לעצמו מדריך אישי בכל אימון, הרי זה משובח: גם מבחינת יעילות האימון - ובעיקר בשל המחויבות שקשר שכזה יוצר. 
וכמו תמיד, גם כאן אין מפלט מהבלתי-נמנע: לא תצליחו להגשים את המטרות שלכם על-ידי אימונים בלבד ללא שילוב של תזונה נכונה: מומלץ להתייעץ באיש מקצוע להתאמת תפריט אישי. 
 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!