אספקה נאותה  
סכנת מחסור
 
ח.פולית חלבון
מגנזיום ויטמין B12
ויטמין C E ריבופלאבין
פיטוכימיכלים סידן
נוגדי חמצון ברזל
בורון אבץ
סיבים חומצות שומן מסוג אומגה 3
קרוטנואידים ( בעיקר DHA )
  ויטמין D
  יוד
   
 
יתרונות וחסרונות של דיאטה צמחונית /
טבעונית מבחינת אספקת רכיבי תזונה עיקריים












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!
כתבות ומאמרים אחרונים באתר
Image
Image
Image
Image
כתבות נוספות בנושא
כתבות נוספות בנושא
כתבות נוספות בנושא
כתבות נוספות 
כתבות נוספות בנושא

המדריך לתזונת צמחונים וטבעונים - חלק א

גישה צמחונית / טבעונית, בה התזונה מתבססת על מזונות מהצומח, מוגדרת על ידי ארגוני הבריאות כתזונה מתאימה לכל אחד משלבי החיים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר באורח חיים אשר מצריך תכנון והקפדה יתרה מבחינת בחירת המזונות בתפריט היומי. לצד יתרונות בולטים, לטבעונות  / צמחונות ישנם גם חסרונות מבחינת אספקת חומרי תזונה חיוניים.
מטרת הפרק הינה פיתוח מודעות, יכולת התמודדות עם חסרונות אלו וליצור תפריט מאוזן ובריא.  
צמחונות הינה גישה תזונתית עתיקת יומין. התיעוד המוקדם ביותר של צמחונות מגיע מיוון העתיקה ומהודו מהמאה ה – 6 לפנה"ס. המניעים לצמחונות באותם הימים היה מטעמים דתיים, מתוך אמונה בגלגול נשמות והתחשבות בכל יצור חי. 
למרות שבאירופה פיתרוגס (495 - 570 BC ( נחשב כמייסד של התנועה הצמחונית, עדות לצמחונות נמצאה בכתובים עבריים – חז"ל ובברית החדשה. במאה ה – 18 בנג'מין פרנקלין היה המדען, הפיזיקאי והפילוסוף הידוע ביותר שתמך בגישה הצמחונית. בשנת 1847 יוסדה באנגליה האגודה הצמחונית הראשונה.
 
אנשים צמחונים / טבעונים מפורסמים: אברהם לינקולן, מהטמה גאנדי, אלברט איינשטיין, ליאונרדו דיקפריו, קארל לואיס.
 
למרות שההגדרה המתבקשת לגבי מיהו צמחוני או טבעוני עשויה להיות לרוב האנשים ברורה מאליו, מסתבר שבמציאות קיימות תת קבוצות רבות ו"זרמים" רבים בין גישות אלו. לפניכם חלק מהגישות: 
צמחוניים לקטו אובו (LOV`s) lacto-ovo-vegetarian. נמנעים מאכילת בשר בע"ח, אך צורכים ביצים ("ovo"- בלטינית) ומוצרי חלב ("lacto"-בלטינית).   
צמחוניים לקטו - lacto-vegetarian . נמנעים מאכילת בשר, עוף, דגים וביצים, אך צורכים מוצרי חלב.

טבעונים - vegan, or total vegetarian.
 נחלקים לארבע תת קבוצות:
 
טבעונים תזונתיים - טבעונים מטעמי תזונה בלבד. כלומר, נמנעים מאכילת מוצרים מהחי (בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב וביצים).
טבעונים אידיאולוגיים מצפוניים - נמנעים גם מלבוש או משימוש אחר במוצרים מהחי (צמר, משי, עור, פרווה וכדומה ).
טבעונאים – טבעונים הנמנעים מכל מזון מבושל ואוכלים מזון נא בלבד.
פרוּקטַרייניזם Fruitarian תזונה המתבססת על פירות, ירקות שמבחינה בוטנית נחשבים לפירות, אגוזים וזרעים. תזונה זו נקראת גם "Living Food Diet" מאחר והיא מבוססת על מזון לא מבושל, מזון שעבר תסיסה או הנבטה. 
מקרוביוטיקה – Macrobiotic diet . פילוסופיית תזונה הדוגלת במודעות למזון, לגידולו ולצורת הכנתו ואכילתו וכמו כן בהתאמתו לאדם המסוים. דגש על אכילת מזונות אורגניים לא מעובדים ועל אופן אכילת המזון.
 
הסיבות לאימוץ גישה צמחונית טבעונית עשויות לנבוע מאחד או יותר מהשיקולים הבאים:
•אסטטיקה.
•בריאות.
•אקולוגיה.
•דת.
•אידיאולוגיה ומצפון.


לעיתים קרובות אני נתקל באנשים אשר החליטו להימנע מאכילת בשר ומכנים את עצמם צמחונים, או אנשים אשר נמנעים מאכילת בשר, דגים, וביצים ומכנים את עצמם טבעונים. הכוונה בפרק זה הינה להדגיש את יתרונותיה וחסרונותיה של תזונה המבוססת על מזונות מהצומח ושאינה כוללת מזונות מהחי. על מנת להדגיש את הנושא נתייחס בפרק זה יותר לגישה הטבעונית, שכן גישה צמחונית אשר בה האדם נמנע מאכילת בשר, אך צורך ביצים ומוצרי חלב, אינה מהווה אתגר תזונתי מבחינת הרכבת תפריט בריא ומאוזן.
 
אם החלטתם לאמץ גישה צמחונית / טבעונית, עליכם לקחת בחשבון את האחריות הנלווית לאורח חיים שכזה, שכן כפי שאדגים בפרק זה, גיוון המזון חשוב שבעתיים על מנת שתוכלו לספק לגופכם את כל צרכיו.
 
הצהרת ארגון הדיאטנים האמריקאי הינה שלדיאטה צמחונית / טבעונית ישנן יתרונות מבחינת הפחתת הסיכון למחלות כגון: מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת , מחלת כליות, סרטן והשמנה. כמו כן דיאטה צמחונית / טבעונית מתאימה לכל אחד משלבי החיים, בכלל זה, היריון, הנקה, גדילה והתפתחות, הגיל השלישי ואף לספורטאים בתנאי שהתפריט מתוכנן כהלכה.  

בטבלה הבאה מצוינים היתרונות והחסרונות האפשריים של דיאטה צמחונית טבעונית מבחינת אספקה נאותה או מחסור של רכיבי תזונה חיוניים.
 
לגבי יתרונותיה של הדיאטה הצמחונית/ טבעונית אין מחלוקת, שכן תפריט עשיר במזונות מהצומח, כגון פירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות, מספק כמות גדולה של רכיבי תזונה חיוניים, בניהם ויטמינים, מינרלים ועוד.
 
חסרונותיה של הדיאטה הצמחונית / טבעונית מהווים אתגר תזונתי, שכן, אומנם ניתן להתגבר על רובם, אך הדבר מחייב תכנון תפריט מוקפד. 


כתבות בנושא תזונה