כתבות ומאמרים אחרונים באתר

פעילות גופנית בתנאי חום לילדים

מתכננים חופשה פעילה לכם ולילדיכם? כדאי שתדעו כמה עובדות בקשר לפיזיולוגיה של ילדים בתנאי חום, ובעיקר בביצוע פעילות גופנית בתנאים אלו.
בעוד שמבוגר עשוי לבצע פעילות גופנית יזומה לשם כושר גופני או כמשחק, ליהנות ולהרגיש בנוח, ילדים עלולים באותם התנאים לסבול ממכת חום ולהתייבש. ילדים קולטים יותר חום מהסביבה, מייצרים יותר חום ביחס לק"ג משקל גוף ומתקשים יותר להיפטר מעודפי החום בהשוואה למבוגר.
 


ישנם מספר אופנים בהם אנו יכולים לקבל ולהרחיק אנרגית חום מהגוף: 
•   הולכה - במגע ישיר.
•   הסעה - אוויר או מים הזורמים על העור.
•   קרינה - הדרך בה אנו קולטים אנרגיית חום, למשל מקרני השמש.
•   אידוי (של הזיעה) - אמצעי להרחקת חום בלבד.
•   נשימה.
 
 

אגירת חום
לילדים יחס שטח-פנים לנפח הגדול מאשר למבוגרים, כלומר,  ילדים מושפעים יותר מהתנאים הסביבתיים ומאבדים או אוגרים חום במהירות רבה יותר מאשר מבוגרים.
בזמן ביצוע פעילות בתנאי טמפרטורה נוחים (טמפרטורה הקרה במעט מטמפרטורת העור) לילדים יש יתרון על מבוגרים משום שהם יכולים להרחיק חום ביעילות רבה יותר. אולם כאשר הטמפרטורה עולה, שטח הפנים, הגדול ביחס לנפח, הופך לחסרון, משום שילדים אוגרים חום במידה רבה יותר מאשר מבוגרים - בעיקר על-ידי קרינה.
 
 

הרחקת חום
ילדים פחות יעילים בהרחקת חום על-ידי הזעה. על-מנת שנוכל להזיע באופן יעיל, דם אמור לזרום אל העור. לילדים נפח דם נמוך משל מבוגרים. לילד בן 10, 2.4 ליטר ולילד בן 16, 4.0 ליטר. נפח הדם קטן גם ביחס לשטח הפנים (2.18 ליטר למטר בריבוע לעומת 2.35 למבוגר).
לילדים תפוקת לב נמוכה מאשר למבוגרים ונוצרת תחרות בין זרימת הדם לעור ובין זרימת הדם לאיברים הפעילים כגון: שרירים, מערכת העצבים ומערכת הנשימה. בנוסף לזרימת דם פחותה יותר אל העור, קצב ייצור הזיעה אצל ילדים נמוך בכ- 40% אצל בנים ובכ- 70% אצל בנות בהשוואה למבוגרים. בתנאי לחות גבוהה, קטנים קצב אידוי הזיעה ויכולת הרחקת החום מהגוף.
 
 

ייצור חום
לילדים יש יעילות מכאנית נמוכה מאשר למבוגרים. כאשר מבוגר רץ הוא משקיע חלק גדול יותר מהאנרגיה בתנועות הקשורות לריצה ופחות אנרגיה בתנועות בזבזניות (תנועת ידיים, הטיית גוף וכו') אשר מתבצעות בקואורדינציה לא מושלמת. ילדים סובלים יותר מחוסר בקואורדינציה בגלל אי-בשלות של מערכת העצבים ונוטים לייצר יותר חום ביחס לק"ג משקל גוף לאותה פעילות נתונה.
 

 
הרגלי שתייה
ילדים אינם שותים די הצורך. גם הגשת משקאות צוננים וממותקים אינה מבטיחה שילד ישתה לפי צרכיו. בנוסף, בתנאי אקלים חמים, פינוי הנוזלים מהקיבה עלול להיות איטי לעומת קצב איבוד הנוזלים בזיעה. עליכם להקפיד שילדיכם ישתה גם אם אינו צמא.
 

 
איזו פעילות עדיפה לילדים?
ילדים יכולים לנצל פחות סוכר כמקור לאנרגיה בזמן פעילות גופנית ולכן מעדיפים מאמצים קצרים ופחות עצימים כמו ריצות למרחקים קצרים או משחקים ממושכים יותר בעומס תת-מרבי. אם אתם יוצאים לחופשה בחגים, נסו לשלב פעילות גופנית כחלק אינטגרלי ממנה: כל מלון עם בריכה למשל, יכול להיות מקום אידיאלי לכך. מעבר לתוצאות המיידיות, מדובר גם בהקניית ערך חשוב לילדים לעתיד, כך שלא יזהו חופשה דווקא עם ארוחות עתירות-קלוריות, אלא ילמדו להתייחס לפעילות גופנית כאל פעילות מהנה.
 


לסיכום
ניתן ליהנות בחופשת-הקיץ מפעילות גופנית עם כל המשפחה. גם אם אתם מרגישים בנוח, קחו בחשבון שילדיכם עלול לסבול מעודף חום. שימו לב לצבע עורו ולתגובותיו והקפידו להגיש לו שתייה קרה בכל חצי שעה לפחות. כדאי כמובן לבצע את הפעילות הגופנית לא בשעות של שיא החום. שימו לב שבימים בהם הלחות גבוהה מהרגיל, מנגנון ההזעה פחות יעיל מאחר ופחות זיעה מתנדפת (זיעה הנוטפת כטיפות מהגוף, אינה עוזרת לקרר אותו) והימנעו מפעילות ממושכת בתנאים אלו.
 

כתבות בנושא פעילות גופנית













© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!