ההוצאה הקלורית היומית שלנו מורכבת משלושה גורמים עיקריים:
1. כמות הקלוריות הדרושה לנו לשם ביצוע פעולות ביולוגיות בסיסיות כגון: פעילות מערכת הנשימה, תפקוד הכליות, הכבד, הלב והמוח ואפילו הוצאה קלורית של רקמת העור ורקמת השומן. הוצאה קלורית זו מכונה בשם Resting Metabolic Rate  -  
RMR.
2. כמות הקלוריות הדרושה לעיכול, ספיגה וניצול המזון לאנרגיה – TEF.
3. כמות הקלוריות הדרושה לפעילות גופנית – FA
מבין שלושת הגורמים העיקריים להוצאה הקלוריות היומית, ה – RMR מהווה את הגורם המשמעותי ביותר ועשוי להוות עד כ – 75% מההוצאה הקלורית היומית. 


ממה מורכב ה – RMR?
בטבלה הבאה מפורטים איברי הגוף, משקלם היחסי ותרומתם להוצאה הקלורית היומית. הנתונים בטבלה מתייחסים לאדם במשקל 70 ק"ג. 


ערך ה – RMR עשוי להיות שונה מאדם לאדם, גם אם מדובר בשני אנשים בני אותו גיל, מין, משקל וגובה.  הסיבות לשינוי בהוצאה הקלוריות הבסיסית מגוונות וכוללות:
 
• ירידה בקצב המטבולי עקב שינויים תזונתיים.
• רמה שונה של פעילות גופנית   ( אשר משפיעה באופן עקיף גם על ההוצאה הקלורית במנוחה ).
• ירידה או עליה בתפקוד בלוטת התירואיד.
• יחס שריר  / שומן שונה.
• שימוש בתרופות שונות על בסיס קבוע.
 
 מאחר וה – RMR מהווה מרכיב עיקרי מההוצאה הקלורית היומית, הצלחתן של תכנית תזונתית לירידה במשקל, עליה במשקל וכן תכניות תזונתיות לספורטאים תלויה בהערכה מדויקת.
 

איך ניתן להעריך את ה – RMR?
קיימות כיום שתי שיטות להערכת ה – RMR:
 
1. ערך חזוי על פי שימוש בנוסחאות.
2. ערך נמדד - Fitmate.
 
קיימות נוסחאות רבות אשר משמשות לניבוי ה – RMR, אולם שימוש בנוסחאות לרוב גורם לקבלת ערך נמוך או גבוה מה- RMR  בפועל.
 
באיורים הבאים ניתן לראות את ההבדלים בין הערך הנמדד לעומת ערכים מחושבים על ידי שלוש נוסחאות שונות:
H.Benedict, Mifflin, Owen
האם ה – RMR עשוי להשתנות עם הזמן?
ה – RMR מושפע ממשקל הגוף, יחס שריר / שומן  ודפוס התזונה האישי, שינוי בכל אחד מהגורמים הללו באופן משמעותי עשוי לשנות את ערך ה – RMR. מדידה שבוצעה בהפרש של יותר ממספר חודשים עשויה עדין להיות רלוונטית במידה ומשקל והרכב הגוף לא השתנה. לאנשים אשר ירדו במשקל או שהעלו מסת שריר באופן ניכר מומלץ לבצע את הבדיקה אחת לחצי שנה. 


לסיכום:
קצב שריפת הקלוריות הבסיסי ה – RMR הינו נתון חשוב בבניית תכניות תזונה הן למטרות ירידה במשקל והן למטרות שיפור הישגים ספורטיביים, לרבות: עליה במסת שריר, ירידה באחוזי השומן והכנה לקטגוריות משקל. מדידה מדויקת פירושה תכנון מדויק של תכנית התזונה שלכם ודיוק בהשגת התוצאה הרצויה. 

 

מה זה RMR? 

אבחון מטבולי

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום