תזונה - 2012

עדכוני מחקרים

חוקרים מצאו קשר בין צריכת סלניום לסרטן הערמונית, מטה אנליזה.
רקע:  סלניום, מינרל אולטרה קורט ( דרוש בכמויות של מק"ג ) חיוני. סלניום נמצא במגוון של מזונות כגון אגוזים, דגים, בשר בקר, פטריות. סלניום מעורב בתהליכים פיזיולוגיים רבים, כולל הפחתת סטרס חמצוני, תפקוד בלוטת התריס, חילוף החומרים של ויטמין C, ואפשרות דיכוי של סרטן. ואכן, מחקרים רבים תיעדו את הקשר בין צריכת סלניום והסיכון לסרטן, במיוחד סרטן הערמונית. למרות שרוב המחקרים מציעים יחס הפוך ( צריכה גבוהה של סלניום קשורה לסיכון נמוך יותר של סרטן), הממצאים אינם עולים בקנה אחד. חוקרי סרטן מודעים במיוחד, עם זאת, כי הקשר בין תזונה לבריאות הינו מורכב. למשל, יש לעתים קרובות עקומת U בין מצב תזונתי הסיכון לסרטן: כמויות מתונות של רכיב תזונתי מסוים עשויות להפחית את הסיכון לסרטן, בעוד שצריכה נמוכה או גבוהה מדי עשויות להגביר את הסיכון  לגידול סרטני. 
 
מטרה: בדיקה הקשר בין צריכת סלניום לסיכון הכללי של סרטן הערמונית, כמו גם הסיכון לסרטן ערמונית מתקדם. 
 
מודל: מטה אנליזה של 12 מחקרים עם 13,254 משתתפים.  
 
תוצאות:  ריכוזי סלניום בדם בין 135 ו - 170 ng / mL קשורות לסיכון מופחת 15-25% לחלות בסרטן הערמונית, לעומת הריכוזים בדם של 60 ng / mL. השפעה זו מופיעה אף יותר עבור הסיכון של סרטן ערמונית מתקדם (ירידה בסיכון 40-50%). התוצאות היו דומות כאשר נבחן ריכוז סלניום בציפורניים, סמן אמין של צריכת סלניום לטווח ארוך.
 
מסקנות: החוקרים הגיעו למסקנה כי סיכון מופחת לסרטן הערמונית מזוהה עם טווח צר יחסית של מצב סלניום. החוקרים ממליצים על מחקר נוסף וקוראים לחוקרים בעתיד לשקול את הקשר בין צריכת סלניום לסרטן בריכוזים גבוהים יותר, כמו גם את ההשפעות גנטיות אפשריות וגורמים בסגנון החיים כמו תזונה עישון, ופעילות גופנית. 
 
החוקרים  מזהירים כי תוסף סלניום לא צריך להיות מומלץ למניעת סרטן הערמונית בשלב זה.
 
  
Hurst R, Hooper L, Norat T, Lau R, Aune D, Greenwood DC, et al. Selenium and prostate cancer: systematic review and meta-analysis. American Journal of Clinical Nutrition 2012;96:111–22 
 
לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום

 
עדכונים בנושא תזונה, תזונת ספורט, פעילות גופנית ואורח חיים בריא.