איבר צריכת חמצן % מצריכה מקסימלית
לא משתנה באופן משמעותי בפעילות גופנית כבד 67 27
מוח 47 19
לב 17 7
כלית 26 10
שינוי גדול בפעילות גופנית שריר 45 18
  שאר הגוף 48 19
סה"כ 250 100
 
צריכת החמצן של רקמות שונות במנוחה (אדם ב-65 ק"ג):
בגברים לרוב צריכת החמצן יותר גבוהה.
לילדים יש קצב חילוף חומרים גבוה, אשר מתמתן עד גיל 20 ונשאר יחסית קבוע בין הגילאים 20-50. 

מושגים

אנרגיה

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום

 
האנרגיה בגוף אדם מגיעה מאבות המזון ומחושבת כקלוריות.
 
בגוף האדם לאנרגיה יש שתי צורות עיקריות:
1. אנרגיית חום: אנרגיה זו אינה מנוצלת לביצוע תהליכים ביוכימיים, והיא למעשה אנרגיה "מבוזבזת", למעשה אנרגיה שו עוזרת לנו לשמור על חום הגוף.
2. אנרגיה כימית: אנרגיה אשר משמשת לביצוע תהליכים אנזימתיים, אנרגיה זו משתחררת כאשר מולקולות המשמות כמאגר אנרגטי של הגוף מתפרקות ומשחררות אנרגיה, לדוגמה:
ATP – אשר משחרר קבוצת פוספט ואנרגיה והופך ל – ADP.
3. אנרגיה מכאנית /  קינטית: המשמשת להפעלת השרירים.
 


האנרגיה נמדדת ב-2 צורות:
א. מדידה ישירה - קלורימטריה ישירה.
מדידה של כמות החום שנוצרה מהתנועה הקינטית בגוף, המבוטאת בקלוריות.
האדם נמצא בתא סגור בפעילות או במנוחה, כמות החום הנוצרת על מנת להניע את הגוף או על מנת לקיים את פעילותו הבסיסית נמדדת ומתורגמת לקלוריות.
המדידה מתבצעת על ידי הכנסת מים שעוברים לאורך מעטפת התא בטמפ' מסוימת, וכשהם יוצאים מהחדר הטמפ' גבוהה יותר, הפרש הטמפרטורות = כמות האנרגיה / קלוריות שנדרשו לפעילות. בנוסף מודדים את ההפרש בין O2 ו - CO2.
מעבדה זו יקרה ויש לה תחליפים פרקטים יותר:
 
ב. מדידה בלתי ישירה - קלורימטריה לא ישירה.
מדידה של כמות החמצן הנצרכת בזמן פעילות גופנית / מנוחה. את צריכת החמצן ניתן להמיר לקלוריות.
1 ליטר O2 = 5 קק"ל.
 
BMR - הוצאה אנרגטית במנוחה
כמות החמצן הנצרכת במנוחה לדקה – 250 מ"ל (1/4 ליטר).
הגורמים המשפיעים על כך:
שטח פני הגוף.
גיל - עם עליית הגיל יש ירידה - חדה בגיל צעיר, מתונה בגיל מבוגר.
התפלגות שומן ושריר בגוף - שריר צורך יותר חמצן.
 
אצל אנשים גדולים, צעירים ושריריים - יכול להגיע ל-300 מ"ל.
אצל אנשים קטנים, מבוגרים ושמנים - יכול להגיע ל-150-200 מ"ל.












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!