מושגים

אבוקדו - Avocado

לפגישת היכרות ללא
התחייבות וללא תשלום

 
ידע כללי:
אבוקדו - Persea americana , הינו עץ פרי שאינו סובל טמפרטורות מקפיאות ויכול לגדול רק באקלים סובטרופי או טרופי. האבוקדו מופץ על ידי זרע, לוקח בערך 4 עד 6 שנים כדי לשאת פרי והוא מבשיל רק לאחר הקטיף או אם נופל מהעץ - מבשיל על הקרקע. אבוקדו שנקטף בטרם עת, אי אפשר יהיה לאכול אותו. ישנם כ- 20 זני אבוקדו, ממחוספסים מאוד עד חלקים, מבעלי צבע ירוק כהה עד צהבהב, ממרקם קשה עד גמיש. בישראל מגדלים 10 זנים: אטינגר, נבאל, פוארטה, ארדיט, פינקרטון, האס, לביא, גליל, פינו וריד.
היסטוריה:
האבוקדו יליד דרום מרכז מקסיקו, העדות הקדומה ביותר שלו נמצאה במערה בפואבלה. הספרדים הם שהפיצו אותו ברחבי העולם. בישראל החלו לגדלו בשנות ה-  60 וכיום בשל הפופולריות שלו בשווקי אירופה הוא מהווה פרי היצוא השני בחשיבותו. המאכל המקסיקני גווקמולי הוכן לראשונה דווקא על ידי אינדיאנים.  
האבוקדו הפך לנפוץ בשנת 1960 בהודו ונודע בתור "חמאת פירות". במזרח סין הוא ידוע בתור "אגס תנין" בשל צורתו ועורו הירוק המחוספס.
אחסון, טעם ושימוש:
האבוקדו נאכל כשהוא רך. לאחר שנפתח אין דרך לשמרו, גם לא במקרר שכן נוטה להשחיר.
טיפ להבשלה מהירה: לעטוף את האבוקדו בנייר עיתון ביחד עם בננה או תפוח אשר מפרישים אתן, הורמון צמחי המעודד הבשלה של פירות.
לאניני הטעם, שמן אבוקדו הינו בעל טעם פירות עדין ומומלץ לתיבול ואף לטיגון.
טיפ לספיגת ערכיו התזונתיים : להוסיף לאבוקדו מיץ לימון.
טיפ קוסמטי: מומלץ להשתמש בשמפו ובקרמים לבעלי עור יבש וזאת משום אחוז השומן הגבוה בפרי והימצאות גבוהה של יטמין E שטוב מאוד לעור.
טיפ לסלט אבוקדו טעים: מועכים בקערה אבוקדו, ביצה קשה, ¼ בצל לבן קטן. מוסיפים כף לימון, מלח ופלפל לפי טעם ( כמובן, להשתדל לקמץ במלח ) .
סלט עוף עם אבוקדו: להקפיץ בכף שמן 300 גרם קוביות חזה עוף, לחתוך לקוביות את האבוקדו, 2 עגבניות ו 5 עלי חסה ולקצוץ חופן פטרוזיליה. להוסיף 1 כף מיץ לימון, פלפל שחור ומלח לפי טעם.
אבוקדו משתדך מצוין עם דגים נאים, למשל מושלם בסושי וכן כתוספת לדגים כבושים.
 
היזהרו מההטעיה שפוגשים בה הרבה באינטרנט: אבוקדו הינו שומן בריא! נכון שעדיף שומן אבוקדו מפני שומן של מזון מטוגן כמו צ'יפס או צ'יזבורגר, שהרי באבוקדו חומצות שומן בלתי רוויות, למשל מסוג אומגה 3, המשפרת ספיגת ויטמינים ומינרלים, משפרת מערכת חיסונית ועוזרת לבריאות העור, בריאות הלב; אך יחד עם זאת שומן זה שומן ואבוקדו משתייך למשפחת השומנים משום שמכיל בהרכבו התזונתי בממוצע כ 20% שומן !
הטעייה נוספת: אל תלכו שולל אחר מוצרים דלי שומן, שימו לב לפני שאתם קונים, מה כמות הפחמימות שבמוצר כזה.
ערך תזונתי:
על פי מסד נתוני ה-  USDA, מנה אחת (חמישית אבוקדו, כ 40 גרם) מכילה 64 קלוריות, כמעט 6 גרם שומן, 3.4 גרם פחמימות, פחות מגרם סוכר, כמעט 3 גרם של סיבים וכמעט 1 גרם חלבון.
האבוקדו הינו מקור מצוין לוויטמינים K, E, C, 6 B , A  ומינרלים כגון אשלגן, אבץ, מגנזיום, ברזל וסידן. זהו הפרי היחיד המספק כמות משמעותית של חומצות שומן בלתי רוויות. חומצות שומן אלה תומכות בקליטת נוגדי חמצון המסיסים בשומן כגון בטא קרוטן. כמו כן חומצות אמינו שבאבוקדו, תורמות לבניית חלבון.
 
ערך בריאותי:
אבוקדו יכול לעזור בהפחתת סיכון למחלות לב שכן מכיל מינרל שנקרא Beta- sitosterol. כמו כן, באבוקדו ויטמין E המגן על תאי הגוף, מונע התחמצנות של רדיקלים חופשיים ומתמודד עם מחלות סרטן.
 
אבוקדו מסייע במניעת אוסטואופורוזיס. חצי אבוקדו מספק כ 25% מהצריכה היומית של ויטמין K. ויטמין K תומך בבריאות העצם בכך שמגדיל את ספיגת הסידן ומפחית הפרשת calcium בשתן.
באבוקדו רמות גבוהות של חומצה פולית. חומצה פולית מבטיחה הגנה מפני סרטן הקיבה, סרטן הלבלב וסרטן צוואר הרחם. כמו כן, חומצה פולית מגנה מפני מוטציות, מפחיתה סיכונים למומים ותורמת להריון בריא ולתינוקות בריאים. בנוסף, חומצה פולית מפחיתה את הסיכון לדיכאון בכך שמסייעת במניעת הצטברות של הומוציסטאין. שכן עודף של הומוציסטיאן עשוי להפריע לייצור סרוטונין ודופמין. כלומר, אבוקדו מסייע ביצירת סרוטונין ובכך תורם לתחושה של מצב רוח טוב.
אבוקדו עשיר בסיבים תזונתיים ובכך מונע עצירות, שומר על מערכת עיכול בריאה, מקדם פעילות מעיים סדירים ומפחית סיכון לחלות בסרטן המעי הגס. כמו כן, מחקרים מראים כי רמה גבוהה של סיבים תזונתיים מונעת פיתוח מחלות לב, שבץ, יתר לחץ דם, סוכרת, כולסטרול. הפיטוסטרולים שנמצאים באבוקדו מפחיתים את ספיגת הכולסטרול ובכך תורמים לשמירה על מערכת הלב וכלי הדם. בנוסף, הכמות הגבוהה של האשלגן מחד והכמות הקטנה של הנתרן מאידך גם הם תורמים לאיזון הלחץ הדם. 












© כל הזכויות שמורות לבעלי האתר: ליאור שנהב. אין להעתיק, לשכפל, לפרסם, לצלם או לעשות שימוש כלשהו בתוכן עמוד זה, ללא אישור מראש בכתב מהנהלת האתר. אין להתייחס למידע באתר כאל עצה רפואית , כתחליף לעצה רפואית או כתחליף להתייעצות עם כל בעל מקצוע אחר. התוספים המתוארים אינם תרופות ואינם תחליף לתרופות. כל העושה במידע זה שימוש על מנת לטפל בעצמו או באדם אחר, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד!